söndag 28 juni 2020

En smakebit på søndag

"Hon hanterar vinterkylan som om den vore en efterhängsen gatuhund. Hon tittar åt ett annat håll och fortsätter somvanligt. Allt hon har på sig är en alldeles för stor hoodtröja vars ljuva knappt täcker hennes tjocka, svarta hår och ovanpå den en kort fransjacka k skinn och mocka. Det är en sådan som indianer på film har. Den för stora tröjan hänger ner över ett par slitna jeansshorts, ur vilka det slicker ut två smala, bruna ben utan gåshud. Hon borde vara genomfrusen, men det är som om hennes sätt att ignorera årstiden har fått den att lämna henne ifred. Precis som en gatuhund när den inte får någon uppmärksamhet. December har tappat intresset för henne och gett upp. Jag låter blicken glida vidare utan att släppa mitt intresserade ansiktsuttryck, det som visar att jag lyssnar. Folkets Park är färglös som om den sjunkit in i en djup depression. Allt är grått. Allt är grått utom Clara. Vi är själva i parken hon och jag.

Från sidan 5 i Clara av Jens Lönnaeus

Läsutmaningen En smakebit på søndag handhas denna söndag av 
astridtherese på den norska bokbloggen betraktninger
Fler smakebitar  HÄR

22 kommentarer:

  1. ny författare för mig, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är hans debut också. riktigt bra

      Radera
  2. Shorts i december låter lite väl vågat för mig. Vet att jag blev lite nyfiken på denna när den släpptes, sedan har den fallit i glömska. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är väldigt spännande. jag avsatte hela dagen till den

      Radera
  3. Tack för smakebiten. Är det en deckare?

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Tycker jag känner igen författarnamnet men kanske blandar ihop det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. du känner säkert igen Lönnaeus. det finns en Olle Lönnaeus som möjligtvis kan vara far till Jens L. han skriver polisromaner. båda har Malmö som miljö

      Radera
  5. Det hørtes fryktelig kaldt ut! Jeg tror ikke jeg kunne gå rundt i shorts i desember :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, somliga saker bestämmer hon sig för att inte godkänna. som köld till exempel

      Radera
  6. Spännande bildspråk. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Läser att detta är hans debutbok, redan tipsat dottern som gillar krim, tack för smakbit, trevlig söndag, här inväntar jag regn och åska

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är hans debut. jag tycker att det är en lovande debut

      Radera
  8. Olle Lönnaeus känner jag till, men inte Jens. Dock inte läst något av OL. De har kanske anknytning? Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att det är far och son. gillar
      båda två. Clara är JL:s debut

      Radera
  9. Nytt författarnamn för mig. Åtminstone med det förnamnet... Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbit, ny författare för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. han är ny för alla. detta är hans debut

      Radera
  11. Tack för smakbiten! Jag har läst Jonny Liljas skuld av författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olle Lönnaeus har skrivit Jonny Liljas skuld. misstänker att Jens är hans son. Clara är JL:s debut

      Radera