tisdag 2 juni 2020

Tisdagstrion: Hyllvärmare

Ugglans & Bokens läsutmaning v. 23: Hyllvärmare

1. Sågverksungen av Vibeke Olsson
Vet inte varför den här boken inte är läst. Det beror inte på bristande intresse. 
Jag gillar att läsa om miljöer, tider och platser jag inte känner till. Och visst borde den kunna kallas en modern klassiker

2. Doktor Faustus av Thomas Mann. 523 tättskrivna sidor; gulnat papper.
Huset Buddenbrook läste vi med stort intresse i läsecirkeln. Och jag ser på understrykningarna att jag åtminstone börjat på Doktor Faustus. Också detta en modern klassiker.
Klocka utan visare | Boksampo 
3. Klocka utan visare av Carson McCullers handlar om en liten stad i Sydstaterna där spänningarna växer sig allt starkare. Stadens store man drömmer om en återupprättelse för södern efter den långa förnedringen efter inbördeskriget. Modern klassiker

28 kommentarer:

  1. McCullers bok blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  2. Jag har funderat länge nu på om jag kanske vill läsa Vibeke Olssons serie. Har hört så mycket om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. precis som jag. "alla" talar så varmt om den

      Radera
  3. Manns bok är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  4. Manns bok verkar ha blivit hyllvärmare, kanske sommarens projek

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det blir det inte. har så mycket annat

      Radera
  5. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, inte jag heller! håll till godo!

      Radera
  6. Jag gillade Sågverksungen. Hon skriver bra Vibeke Olsson tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har sett den massor av gånger på olika bloggar och alla har varit förtjusta i den

      Radera
  7. Doktor Faustus är ett mästerverk. De andra två skulle jag inte ha något mot att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tror jag säkert. men den får fortsätta att bida sin tid

      Radera
  8. Svar
    1. den har jag verkligen haft i händerna flera gånger. jag har någon del ytterligare i serien

      Radera
  9. Har inte läst någon av dina böcker. Vet att jag har en annan bok av Vibeke Olsson i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en vacker dag ska jag läsa Sågverksungen

      Radera
  10. Sågverksungen har jag läst, skitbra.

    SvaraRadera
  11. Sågverksungen - som jag alltid läser som SågverksKungen, av någon anledning - har jag tänkt att jag ska läsa. Någon gång. Är det inte en serie förresten, eller blandar jag ihop det nu? Doktor Faustus vill jag också läsa. Gillade Buddenbrooks. Men 500+ tättskrivna sidor låter kämpigt. Har läst annat av Carson McCullers, men den här kände jag inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo visst är det en serie. och jag tror att den är jättebra. Doktor Faustus borde läsas i sommarljus

      Radera
  12. Sågverksungen har jag läst men inte de andra två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, men det är ju mer än jag gjort. ännu så länge

      Radera
  13. Vibeke O är något av ett dåligt samvete för mig. Känner på mig att jag borde läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ungefär så tycker jag också. alla berättar hur bra hon är. dottern också

      Radera
  14. Vibeke Olsson har jag läst mycket lite av, och inget i den här serien. Tror faktiskt att jag drar mig lite just för att det är en serie, precis som jag kan dra mig för att fastna i långa teveserier. Ändå vill man väl just fastna i nåt bra egentligen? Konstigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag fastnar gärna i långa TV - serier även om det är jättefarligt eftersom jag har så dålig karaktär så det blir ibland väääldigt sena kvällar/nätter

      Radera