söndag 14 juni 2020

En smakebit på søndag

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi delar med oss utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Den här veckan är det Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger som håller i trådarna.
"När Strane och jag träffades var jag femton och han fyrtiotvå, nästan trettio fulländade år emellan oss. Det var så jag beskrev åldersskillnaden mellan oss då - fulländad. Jag älskade matematiken i det; tre gånger så gammal som jag och hur enkelt var det inte att föreställa sig tre av mig som rymdes inuti honom: mitt ena jag låg virat runt hans hjärna, mitt andra runt hans hjärta och mitt tredje jag rann i flytande form genom hans ådror.  Han sa att romanser mellan elever och lärare ibland kunde förekomma på Browick, men att han aldrig hade haft någon eftersom han aldrig hade känt någon längtan efter det. Jag var den första elev som hade fått honom att tänka tanken. Det var något med mig som gjorde att han var beredd att ta risken. Jag utövade en speciell lockelse på honom. "
Från sidan 11 i Min mörka Vanessa av Kate Elizabeth Russell.
Fler smakebitar HÄR

12 kommentarer:

  1. Russell har jag inte läst, tack för annorlunda smakbit

    SvaraRadera
  2. Det där låter inte alls bra, en oroväckande smakbit.

    SvaraRadera
  3. Ligger i sommarläsningshögen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Det där tyckte jag inte alls lät romantiskt... Tvärtom.

    SvaraRadera
  5. Lolitavarning. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten! Har hört många prata om den på booktube.Ska bli intressant att se vad du tycke rom den.

    SvaraRadera
  7. Låter som en bok som skulle passa mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Detta är nog en tung historia. Ämnet är stort och allvarligt, man måste orka ta in en tuff verklighet. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  9. Har sett boken men inte läst den. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  10. Helt okänd bok för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten, den boken kanske jag lyssnar på.

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten! Tycker att det låter oroväckande...

    SvaraRadera