torsdag 11 juni 2020

Helgfrågan v. 24

Mias helgfråga:
Har du något positivt att dela med dig?

Bonusfråga: Just nu är det jordgubbstid, vad brukar du göra med jordgubbar?
 
Ja, jag blir väldigt uppiggad av att tala med dotterdottern när hon ringer till mig på sin första mobil❤️. Och så tycker jag att det är väldigt trevligt att se på alla småfåglarna som uppsöker fågelbadet i trädgården. Att äta frukost ute och läsa tidningen i evigheter, lösa sudoku och sedan fortsätta läsningen med en bok det tycker jag är härligt.

Först och främst äter jag jordgubbar. Dessutom fryser jag en del. Sedan gör jag en oanständigt god jordgubbspaj stup i ett hela sommaren. Ett par omgångar jordgubbs - och rabarbermarmelad brukar det också bli.

14 kommentarer:

  1. underbart med dessa samtal ❤️ här blir det naturella jordgubbar hela året, gärna till havregrynsgröt på vintern

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det! jordgubbar är väldigt gott men särskilt på sommaren

      Radera
  2. Låter trevligt med samtal, småfåglar etcetera. Äter sällan jordgubbar, förätit mig, men finns många goda bärsorter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. aha, du har förätit dig! det trodde jag inte gick. visst finns det andra goda bär

      Radera
  3. En oanständigt god jordgubbspaj låter underbart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan du vara säker på att den är, Robert! alla älskar den

      Radera
  4. Paj har jag faktiskt aldrig gjort på jordgubbar, jag äter nog upp dem innan jag får ihop en pajdeg ... men vi gör samma sorts sylt du och jag. Blir inte så sött med rabarber i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej det blir en trevlig syrlig smak. vi har den bara på sommaren

      Radera
  5. Något som är gott är Rabarberchutney, speciellt till grillat.

    SvaraRadera
  6. Det är verkligen trevligt att sitta och iaktta djurlivet ute just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja och att se upp i trädens grenverk och lyssna till lövsuset

      Radera
  7. Alltså, jag undrar hur man får småfåglarna att vilja bada i fågelbad? Ställde ut ett på berget, men bara katten använder det att dricka ur... eh... kanske därför! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi har flera fågelbad vid sommarhuset. fåglarna älskar det! men vi har inga katter som varken badar eller dricker i våra fågelbad varken hemma eller i sommarhuset. säg till katten på skarpen!

      Radera