tisdag 16 juni 2020

Tisdagstrion: Från regnbågshyllan

Ugglans & Bokens läsutmaning Tisdagstrion v. 25: Från regnbågshyllan

Twinkle, twinkle av Kaoro Ekuni. Hennes far var haikudiktare och essäist. Kaori Ekuni har skrivit många romaner som översatts till ett flertal språk och i Japan kallas hon "the female Murakami". Twinkle, twinkle är lättläst och kan vid ett första påseende förefalla enkel. Men när en börjar tänka efter så rör det sig om djupa mänskliga känslor och relationer. Och om kärlek, olika slag av kärlek. När vi först möter det unga paret Shoko och Matsuki har de varit gifta i tio dagar. De delar en liten lägenhet med den lila mannen på en akvarellmålning av Cezanne och en jättepalmlilja som de fått av Mutsukis vän och älskare, Kon, i bröllopsgåva. Shoko sjunger för den lila mannen och är noga med att jättepalmliljan får socker i sitt te.

Absolut noll av Anna Fock. För den här debuten fick Anna Fock
Katapultpriset och Borås Tidnings debutantpris. Den tilldrar sig i HBTQ - kretsar i St. Petersburg. Huvudperson är Nikita Bokarev, 22, som arbetar som biografmaskinist och hans ljusblå (homosexuella) vänner. De lever ut sin sexualitet öppet, men försöker att inte provocera poliser och fotbollshuliganer. Här finns klassklyftor, utanförskap men också omtanke och sammanhållning. Hiv - smittan sprids och folk dör i aids.  Polisen
är våldsam och korrupt och St. Petersburg är omänskligt kallt.


Husfrid av Alison Bechdel. Undertitel: En tragikomisk berättelse.
Denna grafiska roman är otroligt välgjord och välskriven. Den innehåller mängder av litterära referenser; Camus, Wilde,  Joyce, Kate Millett,  Colette, Faulkner och Kipling för att nämna några. Och det är ju alltid roligt. Alison och hennes far, Bruce, läste mycket och diskuterade det de läste. Fadern var lärare och begravningsentreprenör. Han var en kylig och krävande man; en estet som ständigt renoverade huset. Alison kommer ut som lesbisk och upptäcker strax efter faderns hemlighet.

26 kommentarer:

  1. Tack för intressanta tips!

    SvaraRadera
  2. Det här var en obekant trio! BT-priset brukar hitta "rätt", Fock borde man kanske testa. Och den japanska låter också spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fock gillade jag verkligen. och den japanska så klart

      Radera
  3. Ekunis bok låter märklig (vilket jag inte menar nedsättande). Du har väl blivit något av en expert på japansk litteratur nu ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hoppas verkligen, Robert, att du ger din jättepalmlilja socker i téet!
      jag är väldigt intresserad av japansk litteratur, men jag har låååååångt kvar innan jag kan kalla mig någon sorts expert

      Radera
  4. Husfrid av Alison Bechdel finns oläst i bokhyllan, tack för påminnelsen

    SvaraRadera
  5. Har inte läst någon av dessa och jag tror faktiskt inte jag kände till dem sedan tidigare heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, de är nog inte så omtalade. men det hindrar ju inte att de är bra

      Radera
  6. Endast böcker som jag inte har läst. Twinkle, twinkle åker in i läslistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är verkligen lite annorlunda, för att uttrycka det milt

      Radera
  7. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera
  8. Har inte läst någon av de böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  9. Jag har inte hört talas om någon av dessa så det var trevliga tips!

    SvaraRadera
  10. Jag kände inte till någon av dina böcker. Tack för tips!

    SvaraRadera
  11. Blev nyfiken på den twinkle, twinkle.... Tack för boktips.
    Läs väl! Christina

    SvaraRadera
  12. Blir väldigt sugen på att läsa alla tre! Får genast klicka mig in på biblioteket, tror jag bestämt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. trevligt! de finns på Snokabiblioteket alla tre. trevlig midsommar!

      Radera
  13. Det var okända böcker alla tre så jag tackar för tips!

    SvaraRadera