måndag 1 juni 2020

Utmaning: Authors & Characters - Robert

Lyrans måndagsuppgift v. 23: Authors & Characters: Robert
Robert Graves (1895 - 1985) är mest känd för sin självbiografi Goodbye to all that, sin poesi och och emot kriget och sina historiska romaner om kejsar Claudius. Robert Graves avbröt sina studier i Oxford för att delta i första världskriget. I slaget vid Somme blev han svårt skadad och hade hela livet problem med lungorna. Under en tid var han professor i engelsk litteratur i Kairo och sedan professor i poetik i Oxford. 1976 gick Jag, Claudius som TV - serie med den fantastiske Derek Jakobi i huvudrollen.
En svensk, nutida författare är ju Robert Warholm. Icke att förglömma!

I Jane Austen´s Emma förekommer en rejäl och trevlig man vid namn Robert Martin, som Emma rynkar på näsan åt när han friat till Harriet Smith första gången. Robert Martin är god vän med George Knightley. Så småningom reder ju allt upp sig.

11 kommentarer:

  1. tänkt så många Robert det finns, ändå, fler dyker upp hela tiden

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, när en väl börjar tänka så ploppar de upp den ene efter den andre

      Radera
  2. Jag, Claudius! såg jag som TV-serie för många år sen. Riktigt fascinerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst var den bra! jag minns den där ormen som gled utför mosaikgolvet!

      Radera
  3. Svar
    1. jag minns serien så väl trots att det är så många år sedan jag såg den

      Radera
  4. Jag har inte läst Emma , hoppas det kommer tid för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har också sett flera olika inspelningar av den och det var varit roligt

      Radera
  5. Graves hade jag också, men fastnade i snaskiga detaljer ur privatlivet 😏. Snyggt med vår egen Robert Warholm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, de där romarna var inga renlevnadsmänniskor precis! lite kan en ju försöka uppmuntra!

      Radera
  6. Tror jag sett en film baserad på Emma, men inte helt säker.

    SvaraRadera