fredag 13 november 2015

1. Läs en novell av en fransk författare

Om man ska läsa en fransk novell passar det väl bra att läsa något av en av mästarna inom den  franska novellkonsten, nämligen Guy de Maupassant (1850 - 1893). Som ung läste jag mycket av honom och jag tror att Fettpärlan ingick som kurslitteratur vid något tillfälle. Nu har jag läst Novellix - novellen Pauls flicka. Och, ja, jag började läsa på tåget. Unge herr Paul är en vek och rik man, som  förälskat sig i en hjärtlös flicka av tvivelaktig härkomst. Madeleine är däremot inte så djupt engagerad. Hon beskrivs som dum , mager och ondsint och " han hade fallit i hennes armar som i en smutsig grop". Kvinnorna i Pauls flicka beskrivs generellt som ett elakt släkte, lika dumma som vulgära. Det är fest, det är månsken på floden, det är romantik i luften. Eller kanske snarare erotik. Paul är förtvivlad. De har gått på festen eftersom Madeleine ville det och nu har Madeleine övergivit honom för sina väninnor. De har haft ett gräl om hennes lesbiska vänner. Paul irrar nu omkring i skogen och söker efter henne. Och när han finner henne och uppdagar hur det förhåller sig vet hans förtvivlan inga gränser. Feststämningen och den vackra natten står i bjärt kontrast till Pauls själsliga kval. Maupassant beskriver den vulgära cancanfesten och människorna som deltar i den i naturalistiska termer. Han berättar mycket på dessa få sidor och skapar en stämning av backanal och vacker natt å ena sidan och skräck och förtvivlan som gränsar till vansinne å andra sidan.

8 kommentarer:

  1. Har den här stående i bokhyllan, men valde en annan fransk klassiker som min "läs en bok en novell av en fransk författare." De fick bli Proust i mitt fall, fast från samma novellix-fyra :-) Tycker den här också verkar intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Proust är ju ett annat stort franskt namn. jag var lite sugen på att läsa Maupassant eftersom jag var så förtjust i ungdomen och sedan inte läst på länge

      Radera
  2. Läste också en novell av Maupassant till denna punkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag såg det. Olivdungen ska jag ha i min hylla

      Radera
  3. Svar
    1. rolig, tror jag inte att någon skulle kalla honom. men bra. inga illusioner om människosläktet, precis

      Radera
  4. Ett Parisäventyr är väl ok, men realistiskt elände får man vara upplagd för, ska absolut läsa mer av honom, tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. naturalistiskt elände är snäppet värre, tycker jag

      Radera