måndag 30 juni 2014

Tematrio - USA

LYRAN tar inte semester. Nej, hon förbereder sig för 4 juli och uppmanar oss att tipsa om tre läsvärda amerikanska romaner.

Edith Wharton föddes i New York 1862 i ett välbärgat överklasshem. I sina böcker beskrev hon ofta kritiskt societetens levnadssätt. 1921 fick hon Pulitzerpriset för romanen Oskuldens tid. Min favorit är dock Ethan Frome, en liten förtätad, sparsmakad roman som tilldrar sig i Massachusetts i en helt annan miljö än societetens. Ethan Frome, Oskuldens tid, Lycksökerskorna och Glädjens hus har filmats.

Henry James föddes 1843 i New York och dog 1916 i Chelsea i London. Han skrev psykologiska romaner och utvecklade den moderna romankonsten genom att till exempel byta den allvetande berättaren mot ett berättarperspektiv. Porträtt av en dam har filmats och även gått som TV - serie. Jag har också läst Washington Square, ett kammarspel med få agerande. Den är också filmad med Albert Finney i en av huvudrollerna.
Invisible av Paul Auster var jag mycket förtjust i. Den är spännande och välformulerad och man har svårt att släppa den. Den handlar också om kärlek och är sorglig och vemodig. Annars är det New York - trilogin som är Auster paradnummer. I varje fall enligt min mening.

22 kommentarer:

  1. Har inte läst någon i din trio. Men tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. de två första är klassiker. frågan är om inte New York- trilogin är det också

    SvaraRadera
  3. så bra du kom på, glömde Edith Wharton... Washington Square ska jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag, Hannele! jag var mycket förtjust!

      Radera
  4. Vilken bra trio! Blir sugen på att läsa alla tre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. kul! gör det! ta New York - trilogin också när du ändå är igång!

      Radera
  5. Edith Wharton! Vilken gammal goding. Auster däremot har jag aldrig förstått mig på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Auster är ojämn. jag gillar absolut inte allt. men New York - trilogin och Invisible gick bra. Wharton är jättebra!

      Radera
  6. Låter som bra tips. Jag har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ge dem en chans, Ingerun! jag tror att du gillar åtminstone ett par av dem...

      Radera
  7. Låter som böcker i min smak allihop :) Oskuldens tid står faktiskt oläst i bokhyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det ju bara att sätta igång, Johanna!

      Radera
  8. Men hur glömde jag Paul Auster?! Eller, det gjorde jag ju egentligen inte för jag högg de första jag kom på. Men The New York Trilogy är och förblir en stor favorit hos mig.

    Har fortfarande inte läst Wharton. Skäms på mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. New York - trilogin är enastående bra!
      Wharton blir bra sommarläsning, Anna...

      Radera
  9. Har läst När skruven dras åt av Henry James. Den var bra, vill läsa mer av honom. Och av Edith Wharton. Jag måste börja gå till biblioteket oftare och låna klassiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag förstod mig inte på När skruven dras åt av någon anledning

      Radera
  10. Oskuldens tid såg jag på film, annars hade du idel okändheter med för mig...

    SvaraRadera
  11. Inte läst någon i din trio men tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. håll till godo, Anna! hoppas du testar någon av dem någon gång!

      Radera
  12. Vilka spännande tips du ger mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, Freja! vore kul att höra vad du skulle tycka om någon utav titlarna! läs och skriv!

      Radera