fredag 6 juni 2014

Bokfrågan: om sommarens läsning

Ugglan & boken
undrar i Bokfrågan vad vi har för läsplaner för sommaren. Jag har redan filosoferat lite över sommarens läsning under rubriken Afrikansk sommarläsning HÄR.
Chimamanda Ngosi Adichie, Americah
Tayie Selasi, Komma och gå
Chinuah Achebe, Inte längre hemma

Tre andra böcker som jag tänker läsa i sommar är
Bring up the Bodies av Hilary Mantel. (Woolf Hall var jag omåttligt förtjust i.)

Stallo av Stefan Spjut. Det är en av de två böcker som det kommer att läsas ur under Kura skymning som inleder årets Nordiska biblioteksvecka som börjar måndagen den 10 november. Temat är Troll i Norden. Stallo läser vi också  i den nordiska läsecirkeln.
Den andra boken man kommer att läsa högt ur är Pappan och havet av Tove Jansson.

Den tredje boken jag lägger till är Bror och syster
 av George Eliot. Den har vi som sommarläxa i läsecirkeln.
Sedan vet man ju att planerna ändras helt eller delvis. Nya titlar tillkommer (på födelsedagen t.ex., kan man hoppas) andra stryks. Men det är roligt att planera.

4 kommentarer:

  1. Stallo är en hyfsat bra bok!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det ska bli intressant att läsa den. den verkar lite annorlunda

      Radera
  2. Ja, visst är det kul att planera, även om det sen inte blir exakt så. Jag är också sugen på Bring up the Bodies, men jag tror jag sparar den till när höstmörkret sänker sig...

    SvaraRadera
  3. det är kul att lägga till och dra ifrån under resans gång också. möjligt att Mantel får invänta hösten för mig också. Stoner pockar på

    SvaraRadera