måndag 16 juni 2014

Tematrio - Recycling

Tematrio - Recycling är rubriken för veckans tematrio. LYRAN ber oss berätta om tre böcker där författaren  på något sätt recyclat någon annans material! Det var en inte alldeles enkel uppgift. Tänka får man. 
 Siri av Lena Einhorn är ju En dåres försvarstal av August Strindberg ifrån Siris perspektiv. Siri von Essen hade sitt huvud för sig. Hon ville inte vara hemmafru. Hon ville bli aktris.
Bengt Ohlsson berättar Hjalmar Söderbergs Doktor Glas ur den olycklige pastor Gregorius perspektiv. En strålande roman som också fick Augustpriset 2004.
Den engelska författarinnan Emma Tennant är mästare på att låna idéer av andra författare. I Tess är det Thomas Hardy´s Tess som ligger i botten. Tennant sätter tänderna i Thomas Hardy och Tess får ny gestalt. Ofta ger Emma Tennant sina berättelser en feministisk vinkling.  Hon bor dessutom i Hardy´s Dorset.
PS. Min syster påminner om Gredelins längtan av Kaj Attorps. Den handlar om Tant Gredelins kärlekshistoria med Farbror Blå. Petter berättar den sanna historien om vad som egentligen tilldrog sig i Lillköping i Elsa Beskows böckerna om de tre tanterna och farbror Blå DS.

18 kommentarer:

  1. Bra exempel! Gregorius var den jag först kom att tänka på - får se om jag hinner med en egen trio i en väldigt hektisk vecka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var inte alldeles lätt, men kul att tänka efter

      Radera
  2. Bra tips, Tess hade jag inte hört talas om innan men blev sugen på! Och att bygga om tant Gredelin och farbror Blå... det är ju jätteroligt, den måste jag spana efter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är en intressant historia med Thomas Hardy och Emma Tennant. och visst är det en lysande idé med tanterna och farbror Blå!

      Radera
  3. Siri verkar väldigt intressant. Mest för att jag inte gillar Strindberg och jag hoppas att Siri mosar honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, han framstår inte i någon fördelaktig dager precis. också en bra idé att låta Siri tala

      Radera
  4. Gregorius gillade jag med. Inte för att jag var så förtjust i böckerna, men blir lite nyfiken på tant Gredelins kärlekshistoria nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. man kan tycka vad man vill om Beskows böcker, men detta är lite annorlunda så Gredelins längtan kan läsa ändå

      Radera
  5. Tess kände jag inte till tidigare, vilket bra tips! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, Anna! hoppas att du gillar läsningen!

      Radera
  6. Emma Tennant låter verkligen som en författare för mig. Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Emma Tennat har tydligen gjort så med andra författare också. ganska djärvt. man borde kolla upp samtliga

      Radera
  7. Jag har inte läst någon av de böckerna, tack för tips!

    SvaraRadera