fredag 27 juni 2014

Rule Britannia!

Nu tar Annika semester men hon hinner med  
Vilket är ditt litterära land, frågar hon. Och - det kan inte hjälpas - jag svarar England/Storbritannien. Tänk bara på Shakespeare, Thomas Hardy, R. S. Thomas, Virginia Woolf, George Eliot, Jane Austen, Doris Lessing, Hilary Mantel, Barbara Pym, Anita Brookner, Sylvia Plath med flera och alla bra deckarförfattare  Elly Griffiths, Anne Cleeves, Reginald Hill, Ian Rankin, för att nämna några. 
Och så finns ju Thorntons underbart goda kolor. Och alla filmatiserade och dramatiserade böcker med helt rätt casting. Och Waterstones, Foyles och Daunt Books. Brontë Parsonage Museum, kommissarie Morse´s röda Jaguar, Hay-on-Wye, The Mousetrap på St Martin's Theatre,  The Times Literary Supplement, Lake Poets, Algernon Swinburne, och så vidare hur länge som helst.
Annika önskas en lång, skön lässommar!

24 kommentarer:

  1. Jag läst ganska mycket litteratur från hela Storbritannien. Men det är ändå inte därifrån jag läser mest böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag ska kolla upp dig, Lena! spännande!

      Radera
  2. Storbritannien står på min lista också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att vi är i gott sällskap...

      Radera
  3. jag kunde inte ha sagt det bättre själv!

    SvaraRadera
  4. Storbritannien är nr 1 för mig också :)

    SvaraRadera
  5. Lustigt. När jag läste överskriften så såg/hörde jag plötsligt en Bond (Timothy Dalton?) vissla Rule Britannia :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan han väl mycket väl ha gjort, Monika! sådana där associationer ska man ta på allvar!

      Radera
  6. Jag gillar också brittiskt men håller ganska konstant ögonen på grannen i väster... och Rule Britannia finns i en irländsk version också men den är inte lämplig att lägga upp på en blogg, tror jag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är klart att grannen i väster är spännande också. jag har ju grannen i öster också att tänka på. det låter spänande med en irländsk Rule Britannia

      Radera
  7. Tio år i England (nästan) har definitivt gjort så att väldigt mycket i min hylla är från Storbritannien! :-)

    SvaraRadera
  8. Oj så många anglofiler det finns i Bokbloggsjerkans fan club! Men jag hittade faktiskt ett annat favoritland ...

    SvaraRadera
  9. Jag älskar också de brittiska klassikerna, inget slår dem

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läser just George Eliot och håller fullständigt med dig!

      Radera
  10. Visst finns det mycket fantastiskt med Storbritannien! Thorntons! *yum* Håller med om allt du säger :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det värsta är att det är svårt att få tag i de där kolorna med mörk choklad. lakritskolan är inte så vanlig den heller.

      Radera
  11. Jag har ingen statistik på vilka länder jag läser mest böcker från, men eftersom enbart mina Ed McBain bidrar med 5% av min boksamling, så blir det nog USA. Därefter är det brittisk, irländsk, och nordisk litteratur som jag väljer... Och miljöerna är alltid som allra bäst i de brittiska böckerna!

    SvaraRadera