söndag 15 juni 2014

Loppisfynd!

Nu har det redan börjat! Sommarens läslista fick sig en första törn! Idag besökte jag ett jätteloppis och gav mig genast på jakt efter titlar av Mathilda Malling, d.v.s. jag sökte efter äldre band. Inte en Malling i sikte, men väl Marie Sophie Schwartz! Det klingade någon klocka någonstans och jag greppade på måfå en bok i en liten trave med Valda romaner. Tvenne familjemödrar (1859) är titeln. Sedan gick jag hem och läste på och fann att författarinnan föddes 1819 och dog 1894. Hon kom att leva samman med en man  som var gift. Hustrun var katolik så skilsmässa var inte att tänka på. Marie Sophie Schwartz fick två söner och blev så småningom morfars mor till författaren Sven Stolpe (som inte var sen att avfärda hennes romaner, särskilt de tidiga). MSS hade skrivit böcker länge, men fick inte publicera dem för sin man förrän 1851 och då under pseudonymen 
Fru M. S. S. Efter mannens död 1858 blev det fart på utgivningen och nu måste hon ju försörja sig själv också. Hon var mycket produktiv och översattes mycket. Den senare delen av hennes produktion hade ett socialt engagemang. Hon riktade udden mot klass- och könsskillnader. Kvinnor skulle ha rätt till utbildning och vettig sysselsättning. Liksom Mathilda Malling var hon influerad av fransk litteratur och under senare delen av sitt liv även av engelsk litteratur som t. ex. Charles Dickens. Mannen av börd och kvinnan av folket var den populäraste romanen. Positivspelarens son (1863) räknades som den bästa.
Det är inte många ord som ägnas henne i Nordisk kvinnolitteraturhistoria, men Gunlög Kolbe skrev en doktorsavhandling om henne 2001 Om konsten att konstruera en kvinna. Retoriska strategier i 1800 - talets rådgivare och i Marie Sophie Schwart´s romaner.


Vid en lunchföreläsning på Göteborgs universitet 5 juni 2014 släpptes Strategier för framgång. Marie Sophie Schwartz som föregångskvinna utgörs av Gunlög Kolbes (1954 - 2004) efterlämnade papper .

6 kommentarer:

  1. Vilket fantastiskt fynd- och vilken vacker bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nu ångrar jag att jag inte tog flera titlar, men jag ska försöka ta mig tillbaka för jag hann endast med en bråkdel av alla boklådorna

      Radera
  2. Grattis!
    visst är de gamla roligast

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är verkligen jätteroliga! och loppis är jättefarliga!

      Radera