fredag 20 juni 2014

Naturlära

Naturlära: limes norrlandicus
Bild och text: Akvarellmålaren Lars Lerin. Albert Bonniers förlag 2014. En helt fantastisk bok att läsa i och njuta av de vackra bilderna. När jag läser hör jag hela tiden Lars Lerins egen stämma i bakhuvudet. Förutom de egna texterna citerar han flitigt andra författare och konstnärer; Issa och flera andra japanska poeter, Werner Aspenström, Olof Rudbäck d.ä., Jean Jacques Rousseau, Jonas Carl Linnerhielm, Anaxagoras, Predikaren, Ragnar Thoursie och EU - information från Jordbruksverket. (Men inte Harry Martinson!) Det kryper, piper, myllrar, ryter, susar, kraxar, rasslar och kväker i Lars Lerins bilder. Eller också är det helt tyst och stilla. Jag läser den både komiska och rörande berättelsen om hur Junior tar hem en skadad kråkunge till Lars Lerin och överlämnar vården med varm hand eftersom han själv måste gå till arbetet. "Här har skett en adoption. Junior har tagit hand om en kråkunge som ramlat ur boet..." Lars Lerin svär och förbannar men kan naturligtvis inte låta bli att bry sig om den stackars fågeln. Just som jag läser att kråkan får namnet Kaká efter den brasilianske fotbollsspelaren visas högst densamme i TV - rutan när han står på läktaren och filmar matchen Brasilien - Kroatien! Naturlära är en bok att äga; att botanisera i vid alla årstider och under dygnets alla timmar. Inte nog med att Lars Lerin använt den värmländska naturen som forskningsobjekt - han har också använt sig av mammas herbarium! Naturlära är ingen bok man läser en gång för alla Den är en ständig källa till glädje.

7 kommentarer:

  1. Den låter faktiskt spännande, även om naturböcker inte alls är vad jag läser!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är ingen vanlig naturbok det här, Freja. ge den en chans!

      Radera
  2. natur- och trädgårdsböcker äger jag massor, mysig läsning även vintertid. Göteborgs-Posten hade fin recension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är ju på vintern man behöver dem som bäst. jag ska kolla GP

      Radera
  3. Äger inte en enda sådan bok. Men den verkar intressant!

    SvaraRadera
  4. Det här är verkligen en fin bok! Jag läser lite i din varje dag.. :)

    SvaraRadera