tisdag 15 juli 2014

Tematrio - Franska romaner

Med anledning av Frankrikes nationaldag 14 juli ber  LYRAN 
oss berätta om tre bra franska romaner

1. Prinsessan de Clèves
av Madame de Lafayette. Romanen är klass- och tidlös och publicerades anonymt 1678. En kärlekshistoria med förhinder. Den psykologiska skildringen är bokens styrka. Den räknas som den första moderna romanen.


2. Rött och svart av Stendhal. En av mina absoluta favoritklassiker. Den kom ut 1830. Huvudpersonen, Julien Sorel, har mycket gemensamt med sin upphovsman. Ett faktiskt rättsfall; kampen mellan statsmakten (rött) och prästerskapet (svart) är genomgående teman.

3. Sal 2 av Julie Bonnie. En stark debutroman från 2014 om livet på en ansträngd förlossningsavdelning som mest liknar ett slagfält. Personalen räcker inte till för de födande kvinnornas olika behov. Läs vidare HÄR

måndag 14 juli 2014

Sonja Kovalevsky och 1880 - talet

Bild: Ny teknik
Klassiker hör sommaren till. Dagens understreckare i Svd kom som på beställning. Matematikprofessorn Sonja Kovalevsky (1850 - 1891) inbjöds till Sverige för vidare studier av den svenske matematikern Gösta Mittag - Leffler, äldre bror till Anne Charlotte Leffler. De båda damerna blev nära vänner. SK ansåg Anne Charlotte Leffler vara "en stor revolutionär". Strindberg var en genial författare enligt Kovalevsky - även sedan han hånat henne i en novell i Giftas. Sonja Kovalevsky blev en länk mellan rysk och svensk kultur under 1880 - talet. "Här formligen vurmar man för Ryssland och rysk litteratur." skriver Victoria Benedictsson till Georg Brandes. SK besökte även en svensk folkhögskola och skrev sedan i en ryskt tidskrift om folkhögskoletanken och "bondestudenter". Hon fick ett kort men innehållsrikt liv. Så småningom kom hon också att skriva skönlitterärt. Ur ryska livet: Systrarna Rajevski är en självbiografisk roman t.ex. SK:s stora kärlek, Maksim Kovalevsky, (släkt med hennes förste man) fann henne vara en behaglig samtalspartner och vän, men kärlek - nej! Magnus Ljunggren, professor emeritus i rysk litteratur vid Göteborgs universitet, har skrivit dagens Under strecket. Läs mer HÄR

lördag 12 juli 2014

En sommarsaga

Anne Charlotte Leffler föddes 1849, samma år som Strindberg, Victoria Benedictsson, Kielland, Alfhild Agrell och Ellen Key. 1886 kom hennes roman En sommarsaga ut; samma år som Tjänstekvinnans son av August Strindberg. En sommarsaga blev väl mottagen på de flesta håll. Den behandlar ett flertal av tidens stora diskussionsfrågor på ett ledigt och organiskt sätt. Anne Charlotte Leffler skriver ingen något på näsan. Men man får mycket att tänka på. Den uppburna konstnärinnan Ulla Rosenhane från Rom möter den norske grundtvigianen och folkhögskoleläraren Rolf Falk från en liten by långt in i landet. De är som komna från var sin planet, men de dras till varandra med magnetisk kraft. Hon har sitt livsverk i Italien och han i en norsk bergsby. De gifter sig och hon offrar sin personliga frihet, sitt oberoende och sitt måleri. Hon brukar följa sina infall medan han har levt sitt liv för andra och kommit sist själv. Första barnet är en son. Ulla Rosenhane har en långdragen svår förlossning, får amningssvårigheter och har mycket svårt att knyta an till barnet. Rolf Falk är oförstående. Vad är hon för en onaturlig mor?
Två barn och en misslyckad utställning senare beslutar sig Ulla Rosenhane för att hon måste åka till Italien för hur lång tid vet hon inte. Hon stålsätter sig mot makens argument och böner. Några månader senare sitter hon på Capri och längtar efter Rolf Falk. Det visar sig att han kan tänka sig att flytta till Kristiania och söka sin utkomst där för att hans hustru ska få bo i en stad. Då kompromissar båda och ingen får riktigt det den vill ha. Bra eller dåligt?
Anne Marie Leffler är omsorgsfull med den psykologiska beskrivningen. Hon är orädd vad det gäller att diskutera ekonomiskt oberoende, preventivmedel, kvinnors frihet och protest mot konventioner och konvenans. Ulla Rosenhane får verkligen tillfälle att pröva sina storslagna teorier i praktiken. I En sommarsaga finns många olika slag av relationer att jämföra med. En kvinna föreslår sin tilltänkte ett fritt särboförhållande tills de har råd att gifta sig. Han avböjer förfärat. En lärare vid folkhögskolan antar ett erbjudande om nytt arbete utan att så mycket som nämna det för sin hustru. Hon förmodades stödja sin man i alla lägen samt föda barn och fostra dem. Vid det aktuella tillfället var barnen fyra till antalet. Anne Charlotte Lefflers roman har en friskhet och omedelbarhet som är väldigt tilltalande. Den är välskriven och intressant. Hon är en förvånansvärt modern feminist. Egentligen kan man förvånas över hur sakta allting går. Jag sträckläste för att se hur författarinnan skulle lösa Ullas och Rolfs dilemma på slutet.  

torsdag 10 juli 2014

Tematrio: Sånt jag äntligen läser och sånt jag verkligen borde ha läst

Lyrans TEMATRIO handlar om Sånt jag äntligen läser och sånt jag verkligen borde ha läst.

1. Äntligen har jag läst en bok av Ola Hansson, samtida med Mathilda Malling, Ann Charlotte Leffler och Victoria Benedictsson. RUSTGÅRDEN heter romanen som är en släktroman och innehåller mycket självbiografiskt stoff. Jag förstår att jag borde läsa Sensitiva amorosa också. Den står i min hylla sedan många långa år...
2. Sanningens vägar. Ann Charlotte Lefflers liv och dikt av Monica Lauritzen. 
ACL:s liv blev kort och dramatiskt. Hon och alla hennes privilegierade väninnor levde bekvämt, men instängt och styrt av konvenansen. Hon visste tidigt att hon ville skriva. Det sågs inte med blida ögon av maken häradsdomaren Gustaf Edgren, så hon fick vackert skriva under pseudonym. Svärföräldrarna tyckte att hon hade för mycket kunskaper och klädde sig för fint för att vara riktigt huslig.
En tid ansågs hon jämte Strindberg vara de ledande författarna under det moderna genombrottet. Rapport kommer senare.
3. Jag har heller aldrig läst något av ACL, men just nu håller jag också på med En sommarsaga av Ann Charlotte Leffler publicerades första gången 1886, ett år efter att Stella Kleves skandalroman Berta Funcke kommit ut. Den innehåller en hel del av tidens diskussionsfrågor och man får exempel på olika teorier och modeller vad det galler samlevnadsformer. Rapport inom kort

onsdag 9 juli 2014

The Sun also rises

Alldeles i dagarna kommer det ut en ny upplaga av klassikern The Sun also rises innehållande tidigare ej publicerat material, skriver New York Times. Hemingways debutroman kom ut 1926; på svenska inte förrän 1947. Det som nu kommer med är det inledningskapitel som Ernest Hemingway valde att lyfta ut och som började med orden:  "Detta är en roman om en kvinna". Och så följer ett kapitel om en av romanens huvudpersoner, Lady Brett Ashley. 
Vi följer paret Ashley och Jack Barnes från 20-talets vilda nattliv i Paris till tjurfäktningsarenor i Spanien, "... a truly gripping story, told in lean, hard, athletic prose" (The New York Times). Hemingway sade själv att debutromanen var det svåraste han någonsin skrivit med alla strykningar, omarbetningar och prövade och förkastade titlar. I nyutgivningen finns ett förord av Patrick Hemingway, den ende av Hemingways tre söner som fortfarande finns i livet. Han föddes 1928 under Hemingways andra äktenskap med modeskribenten Pauline Pfeiffer. Dessutom har sonsonen Sean Hemingway (son till Gregory Hemingway) skrivit ett nytt förord.Kanske är det dags för omläsning? Och solen har sin gång innehåller stoff från författarens eget liv, men den ska inte läsas självbiografiskt. Romanen filmades 1957 med Ava Gardner och Erroll Flynn i huvudrollerna. Hemingways äktenskap - det första-  med Hadley Richardson skildras i romanen ÅREN I PARIS Paula McLain; ingen storslagen roman men den fungerar ändå som en påminnelse om Hemingway. Det gjorde också den uschliga filmen Hemingway & Gellhorn som visades i TV i måndags. Den handlade om spanska inbördeskriget och krigskorrespondenterna Hemingway och Martha Gellhorn, deras kärlekshistoria och korta äktenskap, Hemingways tredje. Det fjärde äktenskapet med Mary Welsh Hemingway blev det sista och längsta. Det varade hela 15 år och blev på slutet mycket dramatiskt.

tisdag 8 juli 2014

Utgallrat

Igår besökte jag ett bibliotek som placerat sina utgallrade böcker precis utanför ingången. Jag försökte gå förbi med högburet huvud, men skymtade ett välkänt namn i ögonvrån:  Carina Burman. Sedan var det kört.Tre titlar 10 kr. Billigare kan det inte bli, men det löser ju inte platsfrågan. Snart måste jag dessutom upprätta en Burman - hörna i hyllan. Babylons gator; ett Londonmysterium kom ut 2004 och är en kriminalroman i historisk miljö med en myckenhet litteraturhistoria i. 1800 - talsförfattarinnan Euthanasia Bondeson agerar detektiv. Året är 1851.

Vit som marmor; ett romerskt mysterium kom ut 2006. Euthanasia Bondeson löser problem i Rom.
Latin, arkeologi och italiensk mat är de stora intressena just nu. Året är 1852 och EB rör sig bland svenska konstnärer och arkeologer i den eviga staden.
I tredje romanen om Euthanasia Bondeson, 
Hästen från Porten; ett österländskt äventyr, 2008,  kommer EB från den syriska öknen till Konstantinopel, staden som ligger mellan öst och väst. Hon har ett försvinnande att utreda. Året är 1853. EB möter egendomliga resenärer, besvärliga poliser och hjälpsamma haremsdamer.
Samtliga titlar är utgivna på Albert Bonniers förlag.

måndag 7 juli 2014

På kamelrygg genom öknen

1977 var författaren Robyn Davidson 27 år.  Tillsammans med fyra kameler och en hund startade hon en resa från Alice Springs i centrala Australien genom 3 000 km vildmark som mestadels var öken. Resan mål var Australiens västkust och Indiska Oceanen. Hon kände en längtan efter ensamhet och tystnad. Men först måste hon skaffa kameler och lära sig umgås med dem och sköta om dem. Hon möter naturligtvis många faror på vägen inte minst i form av insekter, giftormar och vilda kamelhingstar.  Hennes mycket personliga resedagbok väckte internationell uppmärksamhet och nu har den blivit film. Tracks hade premiär den 13 juni. Robyn Davidson: Tracks är bokens originaltitel. På kamelrygg genom öknen är den svenska titeln som kom ut 1982 i översättning av Hans Nygren.
"En stark, kvick, frisk reseskildring av en originell och mycket självständig kvinna", tyckte Doris Lessing. Hoppas att filmen är lika bra som boken!
Läs mer HÄR!