tisdag 15 juli 2014

Tematrio - Franska romaner

Med anledning av Frankrikes nationaldag 14 juli ber  LYRAN 
oss berätta om tre bra franska romaner

1. Prinsessan de Clèves
av Madame de Lafayette. Romanen är klass- och tidlös och publicerades anonymt 1678. En kärlekshistoria med förhinder. Den psykologiska skildringen är bokens styrka. Den räknas som den första moderna romanen.


2. Rött och svart av Stendhal. En av mina absoluta favoritklassiker. Den kom ut 1830. Huvudpersonen, Julien Sorel, har mycket gemensamt med sin upphovsman. Ett faktiskt rättsfall; kampen mellan statsmakten (rött) och prästerskapet (svart) är genomgående teman.

3. Sal 2 av Julie Bonnie. En stark debutroman från 2014 om livet på en ansträngd förlossningsavdelning som mest liknar ett slagfält. Personalen räcker inte till för de födande kvinnornas olika behov. Läs vidare HÄR

14 kommentarer:

  1. Om jag minns rätt kommer Modernista att ge ut Rött och svart nästa år. Då ska jag inte missa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, gör inte det! hoppas att du får en fin läsupplevelse, Lyran

      Radera
  2. Svar
    1. visst gör det det, men på något sätt tränger sig det engelska före...

      Radera
  3. Sal 2 verkar vara en bok för mig. Ni är ett gäng som rekommenderar den och jag har inte läst. Ska åtgärdas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. gör det! så får vi höra vad du tycker!

      Radera
  4. Stendhal står på läslistan! När jag nu ska hinna dit. ;em Sal 2 är verkligen inget för mig, jag har grav förlossningsfobi :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag funderade faktiskt på att lägga till en varning vad det gäller Sal 2.

      Radera
  5. Läser så väldigt få franska böcker att jag fick fuska vilt i veckans trio :)

    SvaraRadera
  6. Hade inte hört talas om dessa - tack för tipsen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. intressant och läsvärt från skilda tider! hugg in!

      Radera
  7. Sal 2 har jag läst om förr, den är jag nyfiken på, tack för tips!

    SvaraRadera
  8. den är mycket intressant och speciell, Freja! läs och låt oss veta vad du tycker!

    SvaraRadera