måndag 7 juli 2014

På kamelrygg genom öknen

1977 var författaren Robyn Davidson 27 år.  Tillsammans med fyra kameler och en hund startade hon en resa från Alice Springs i centrala Australien genom 3 000 km vildmark som mestadels var öken. Resan mål var Australiens västkust och Indiska Oceanen. Hon kände en längtan efter ensamhet och tystnad. Men först måste hon skaffa kameler och lära sig umgås med dem och sköta om dem. Hon möter naturligtvis många faror på vägen inte minst i form av insekter, giftormar och vilda kamelhingstar.  Hennes mycket personliga resedagbok väckte internationell uppmärksamhet och nu har den blivit film. Tracks hade premiär den 13 juni. Robyn Davidson: Tracks är bokens originaltitel. På kamelrygg genom öknen är den svenska titeln som kom ut 1982 i översättning av Hans Nygren.
"En stark, kvick, frisk reseskildring av en originell och mycket självständig kvinna", tyckte Doris Lessing. Hoppas att filmen är lika bra som boken!
Läs mer HÄR!

8 kommentarer:

  1. Lawrence of Arabia läste jag, Marianne Ahrne har också suttit på kamelrygg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. filmen med Rex Harrison var jag väldigt förtjust i. Marianne Ahrne ökenäventyr minns jag vagt

      Radera
  2. Peter O'Toole var bra. På kamelrygg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. klart att det var Peter O´Toole, Hannele! han var bra även utan kamel

      Radera
  3. Jag tyckte jättemycket om en här filmen! Kan knappt förstå hur den kunde vara så fascinerande, för det enda som händer är ju mer eller mindre att de går och går och går.. Ändå satt jag nästan som hypnotiserad och bara rycktes med. Mycket bra film! Kan dock förstå om vissa finner den lite seg och trist.Jag har sett att den fått lite blandad kritik..

    SvaraRadera