söndag 15 november 2020

En smakebit på söndag

"Hur kan det vara för sent när man är sjutton? Jag känner mig gammal, säger hon. Vi är så gott som barn, där på vårt glastak. Och hon där, med sin våldsblomma på kinden, känner sig gammal. Hon reser sig och tar några steg framför mig. Hon tycks helt ha tappat balansen. Hon dansar och ramlar på samma gång. Jag sträcker mig för att fånga henne. Är det platsen som gjort oss till vad vi är, eller tvärtom? Jag svarar inte. Men jag svär en tyst ed: Eva, jag ska rädda dig ur spillrorna. Där vi sitter och röker ihop är vi närmare varandra än vi någonsin varit. Hon lägger huvudet på min axel. Doften av gräs fyller mig, men framför allt doften av henne. Hennes kropp och hud. Hennes svett. Hennes hår. Och något annat, något hemligt, levande, enträget, något djupt förborgat, så intensivt kvinnligt att jag trots mitt avtrubbade tillstånd överväldigas av begär. Jag drar henne hårt intill mig. Gud vad jag vill ha dig! säger jag utan att våga säga det. Vad jag vill ha dig!

Från sidan 123 i Eva ur spillrorna av Ananda Devi

Läsutmaningen En smakebit på söndag går ut på att en delar med sig av det en just läser. Utan spolers förstås. Den här veckan är det Mari på den norska bok bloggen Flukten fra virkeligheten som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

22 kommentarer:

  1. Utdraget gjorde meg nysgjerrig og spent på hva som skjer videre

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. sjutton var väl inte den värsta åldern?

      Radera
  3. Kände inte till den här boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den kom på svenska i år. borde uppmärksammas mera

      Radera
  4. Har inte hört talas om vare sig boken eller författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ganska ny. förtjänar mera uppmärksamhet

      Radera
  5. Tack för smakbiten, det var en okänd bok för mig

    SvaraRadera
    Svar

    1. den har kommit i år. liksom en diktsamling på ellerströms förlag

      Radera
  6. Den låter riktigt bra! Har inte läst något av Devi.

    SvaraRadera
  7. Ny bok och författare för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Intressant smakbit. Är det en dystopi?

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det skulle jag inte säga. snarare en förortsrapport

      Radera
  9. Mauritius är en svart fläck på min karta, en intressant plats och väldigt annorlunda. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har mig veterligen inte läst någon bok från Mauritius tidigare

      Radera
  10. Den här boken/författaren kände jag inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. författaren förtjänar verkligen att uppmärksammas

      Radera
  11. Detta var en okänd bok för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  12. jag väntar på en diktbok av henne som också har kommit ut i år

    SvaraRadera