tisdag 24 november 2020

Tisdagstrio v. 48: Lockande böcker från tre författare jag ännu inte läst

 

Ugglans & Bokens tisdagstrio: Lockande böcker från författare jag ännu inte läst:


 1. L-ngta hem, l - ngta bort av Kristoffer Leandoer: en essä om litteratur på flykt. "En passionerad essäbok som väcker läslusten. Varför skriver inte fler om litteratur på det här sättet?" sägs det i Upsala Nya Tidning

2. Hon vars hjärta var som mitt: Dan Andersson och Märta Larsson - en kärlekshistoria av Göran Greider. På Brunnsviks folkhögskola möts finnmarkspoeten och studentskan 1941 och deras stormiga kärlekshistoria utspelar sig i skuggan av kriget.


3. Vårt enda liv: om sekulär tro och andlig frihet av Martin Hägglund. Allt beror på hur vi är emot varandra i detta vårt enda liv

24 kommentarer:

  1. Leanders bok låter intressant. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. jag läser gärna Leandoers recensioner och har hört om den här boken i Babel (tror jag att det var)

    SvaraRadera
  3. Känner igen de två första författarna, men böckerna är okända för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det rör sig om nya böcker. Hägglund har funnits ute en tid

      Radera
  4. Har inte läst någon av de böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. de två första är alldeles nya. den tredje har funnits ute en tid

      Radera
  5. Kristoffer Leandoers bok väntar i bokhyllan, gillat annat jag läst av honom. Martin Hägglunds bok är tankeväckande; vi ska inte vara egoistiska utan tänka på andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hörde hans diskussion med Antje Jackelén och blev intresserad

      Radera
    2. visst var det. AJ var riktigt duktig

      Radera
  6. Hon vars hjärta var som mitt blir jag intresserad av. Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den väntar jag verkligen på. kö på bibl.

      Radera
  7. Greider väcker min nyfikenhet. En märkligt mångkunnig man!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja verkligen. han har många strängar på sin lyra. men inte så lätt att engagera till ett framträdande...

      Radera
  8. Greiders bok är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är jag också. tycker att jag köat så länge

      Radera
  9. Kristoffer Leandoers bok funderar jag också på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ska ge honom en chans i alla fall. jag brukar gilla hans recensioner

      Radera
  10. Har inte läst någon av dem - tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att de är superintressanta alla tre!

      Radera
  11. Okända böcker för mig. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  12. Tre okända titlar för mig. Tack för tipsen!

    SvaraRadera