onsdag 4 november 2020

Veckans kulturfråga v. 45

 

enligt O: Veckans kulturfråga v. 45

Vilken bok i din hylla har stått där väldigt längre trots att du egentligen vill läsa den?

Egentligen kunde jag ha svarat Klocka utan visare av Carson McCullers, men det går inte nu eftersom jag just tagit itu med den. Fattar inte varför jag inte gjort det tidigare. 

Dessutom kunde jag ha sagt Middlesex av Jeffrey Eugenides, men det går inte nu för den har enligt O själv valt.

Men då bestämmer jag mig för Shantaram av Gregory David Roberts. Han rymde från ett välbevakat fängelse i Australien och begav sig till Indien. I Bombay öppnar han sjukvårdsinrättning för de fattiga, tvättar pengar åt maffian och följer maffialedaren Abdel Khader Khan till Afghanistan för att förse mujaheddin med vapen i kampen mot ryssarna. Så blir det fängelse igen och så möter han kärleken. 941 sidor läsäventyr.

10 kommentarer:

  1. Svar
    1. det finns en fortsättning också, Bergets skugga

      Radera
  2. Låter intressant, men 941 sidor...

    SvaraRadera
  3. Shantaram har även jag oläst i hyllan trots att den verkar jättebra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att jag skulle gilla den jättemycket

      Radera
  4. Jag har också en rätt tjock bok som svar på frågan idag..

    SvaraRadera
  5. Shantaram står i min hylla också och många är de somrar när jag tänkt att jag ska ta tag i den. En tegelsten som verkligen känns som ett projekt att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. men jag tror envetet att den är värd en ansträngning

      Radera