tisdag 10 november 2020

Tisdagstrion v. 46: Slott, kojor & andra hus

Ugglans & Bokens tisdagstrio v. 46 : Slott, kojor & andra hus. Som vanligt får vi tolka som vi vill.

1. Huset Ushers undergång av  Edgar Allan Poe. 

Språket  i den här novellen ärväldigt suggestivt med många ord som mörker, dimma, fasa, kusligt, dystert, abnorm skräck, förfall, vämjelse, iskyla, förstämning och ödslighet. En grips av samma dystra stämning som den ridande mannen, novellens jag - berättare, som närmar sig släkten Ushers gods, ditkallad av Roderick Usher, som han en gång varit vän med. Slottet omges av den otäck vallgrav som förefaller utsända ett kusligt sken. Både slott och hus - i överförd betydelse, visserligen - i samma novell.

2. Isslottet av Tarjei Vesaas 

En suggestiv berättelse om vänskapen mellan två flickor som är varandras raka motsatser.

3. Herrgården av Anna Karin Palm

Anna-Karin Palms mångtydiga berättelse är en existentiell rysare, ett drama för sex karaktärer och ett hus. Sex vänner befinner sig på en skogsvandring  på flykt från en värld i upplösning.

26 kommentarer:

  1. Svar
    1. Isslottet skulle jag inte kalla kul direkt. mera psykologisk

      Radera
  2. Har inte läst någon av dessa.

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Herrgården har jag inte läst ännu, men den finns i bokhyllan. Huset Usher funderade jag på att ha med - jag gillar hur släkten och huset går mot samma undergång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. under dagen har jag kommit på många flera hus- och slottstips

      Radera
  5. Intressanta tips! Har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  6. Fin trio. Herrgården står på min bokvagn. Isslottet får nog hamna i min läslista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag var förtjust i Vesaas när jag läste nordiska språk

      Radera
  7. Poes novell skulle jag vilja läsa.

    SvaraRadera
  8. en liten Novellix - novell med mycken stämning i. eller rättare sagt förstämning

    SvaraRadera
  9. Har bara läst Huset Ushers undergång. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  10. Första lilla boken har jag läst. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den lilla Novellix - novellen bet sig fast på något sätt

      Radera
  11. Herrgården blir jag nyfiken på, den kände jag inte till. Edgar Allan Poes novell tål kanske att läsas om, har den som Novellix i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Herrgården är inte så väldigt omtalad. Poe- novellen tål absolut omläsning

      Radera