onsdag 11 november 2020

Veckans kulturfråga v. 46 2020

enligt O: Eftersom vi är mitt i barnboksveckan väljer enligt O en barnboksfråga.

Vilka favoriter har du bland gamla och nya barnböcker?.

När jag var liten var De vilda svanarna av H C Andersen min favoritsaga. Och så minns jag Bröderna Grimms sagor i tunna häften. 

När barnen var små läste vi Den vilda bebiresan och Vems lilla mössa flyger av Barbro Lindgren. Vi hade också en skiva där Jojje Wadenius hade tonsatt Barbro Lindgrens texter. En annan skiva som vi lyssnade mycket på och också läste boken Vem ska trösta Knyttet? av Tove Jansson

Numera får jag jättefina lästips av lilla flickbarnbarnet som läser själv och läser mycket. Hon har koll på de nya barnböckerna och nu har hon tipsat mig om Små mekaniska mirakel. Magi, mysterier och ett mycket märkligt äventyr av Lissa Evans. Författaren är läkare och har arbetat som stand up - komiker och har producerat humorprogram för radio och TV. Små mekaniska mirakel handlar om en pojke som heter Peter. Peters farbror, Tony, ska resa bort och han vet inte om han kommer tillbaka. Han ber Peter ta hand om hans verkstad. Om han kan hitta den, förstås.
För att hitta verkstaden måste Peter följa mystiska ledtrådar och lösa knepiga gåtor. Men det som börjar som ett roligt och spännande äventyr blir allt farligare, och Peter inser snart att han inte kommer att klara av uppdraget ensam.

2 kommentarer:

  1. Små mekaniska mirakel låter jättefin! Kan ditt inlägg påverkas av att jag formaterat frågan som rubrik?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, kanske det? jag försökte göra om rubriken också. jag ska laborera lite till. det finns en fortsättning också med Stora mekaniska mirakel

      Radera