tisdag 4 augusti 2020

Tisdagstrion: De senaste böckerna jag fick hem

         
Sommaren är slut. Ugglans & Bokens tisdagstrio är tillbaka med följande uppgift vecka 32: De senaste böckerna jag fick hem


1. Det gick som det brukar gå. När jag läst en del nytt längtar jag efter någon gammal klassiker. I sommar blev det Olav Audunsson i Hästviken av Sigrid Undset, som fick Nobelpriset i littertur 1928. Olav Audunsson och hans barn heter fortsättningen. 

2. Promenadsällskapet i öronen. Biodlaren från Aleppo av Christy Lefteri. Uppläsare: Rafael Petterson. Jag har lyssnat ett par timmar och jag är alldeles tagen. Så vackert och poetiskt - och så hemskt. Uppläsningen är bra, men jag frågar mig om detta inte är en bok en borde läsa i svartskrift. Jag har reserverat boken på biblioteket. 
3. Vildhavre. Sista brevet till pappa av Otto Gabrielsson, Jörn Donners svenske son född 1981, samma år som Donners finska dotter, Susanna föddes.
Båda barnen kallades "misstag" av sin far. Otto försökte i alla år upprätta en kontakt med sin pappa. När faderns tegelstensbiografi, Mammuten, kom ut fick sonen nog och skrev sin egen bok. Han skräder inte orden, och gör upp räkningen med fadern en gång för alla. Men en förstår att han hoppas in i det sista.

27 kommentarer:

  1. Biodlaren har jag hört mycket bra om :)

    SvaraRadera
  2. Biodlaren från Aleppo skulle jag vilja läsa. Håller med om varvningen av nytt med klassiker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ibland skriker det efter något äldre. läs absolut Biodlaren. men läs den!

      Radera
  3. Nej, säg inte att sommaren är slut! Lite mer sommar vill jag allt ha!
    Jag tycker om omslaget till Biodlaren från Aleppo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. augusti är en förtappad månad. hög luftfuktighet gör den till en huvudvärksmånad

      Radera
  4. Biodlarboken har jag hört väldigt mycket gott om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. med all rätt! vill inte att den ska ta slut

      Radera
  5. Visst är Biodlaren i Aleppo bra, stark och vacker mitt uppe i det hemska. Jag valde att läsa den och det kändes rätt. Men inte är sommaren slut - har semester och det är jättefint väder, ska bli runt 30+ slutet veckan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är en bok som ska läsas i svartskrift. om en gillar augusti med värme och hög luftfuktighet är det ju sommar fortfarande

      Radera
  6. Biodlaren från Aleppo vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. missa inte det. den är så bra. och viktig

      Radera
  7. Intressanta böcker. Tack för tips!

    SvaraRadera
  8. Sommaren är bara halvvägs!!
    känner till böckerna och författarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. augusti är augusti med huvudvärksväder.
      har aldrig gillat augusti. hög luftfuktighet

      Radera
  9. Undsets bok står oläst i hyllan trots att jag gillade Kristin Lavransdotter

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, konstigt nog har inte jag heller läst Olav Audunsson tidigare. trots att jag läst KL flera gånger

      Radera
  10. Intressanta böcker. Den sista blev jag särskilt nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den är läsvärd. han kan också skriva. jag måste läsa faderns bok också

      Radera
  11. Okända böcker för mig. Men har läst Sigrid Lavransdotter av Undset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det har jag också. flera gånger. därför fick det bli den något mindre kända Olav Audunsson den här gången

      Radera
  12. Jag gillade böckerna om Kristin Lavransdotter, men den här boken av Sigrid Undset har jag inte läst.

    SvaraRadera
  13. Biodlaren från Aleppo är jag så sugen på att läsa. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är såååå bra! jag både läser och lyssnar

      Radera
  14. Biodlaren från Aleppo är jag riktigt nyfiken på. Och visst är det så, man längtar efter en klassiker emellanåt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Biodlaren från Aleppo är så bra. jag lyssnar och läser. en förstår varför klassiker är klassiker

      Radera