lördag 1 augusti 2020

Pocketbokens dag

Den 30 juli var det pocketbokens dag.  Jag firar pocketboken hela tiden, men nu blev det lite extra. Underst ligger The Tale of Genji av Murasaki Shikibu i oavkortad upplaga; med illustrationer, noter och personregister.  1182 sidor. I ny översättning från japanskan till engelska av Royall Tyler. Penguin Classics Deluxe edition. Uppskattad gåva från god vän.

Ovanpå den ligger Björnkvinnan av Karolina Ramqvist

Min sårbara kropp av Helena Östergren. Jag har redan läst den, men jag gillade den så mycket att jag ville ha den.

Snöstorm av Augustin Erba. Jag var mycket förtjust i Blodsbunden

Vardagar av Ulf Lundell. Försöka duger 

Kirke av Madeline Miller. Eftersom jag var så förtjust i Song of Achilles

Insekternas planet av Anne Sverdrup-Thygeson. Jag blev nyfiken.

HÄR skriver Kungliga Biblioteket om pocketboken.



2 kommentarer:

  1. köper inte böcker för formatet, priset och innehållet avgör

    SvaraRadera
    Svar
    1. innehållet är ju detsamma oavsett format. men en bär ju lättare med sig en pocketbok, som ju dessutom fortfarande är rätt mycket billigare än en bunden

      Radera