söndag 30 augusti 2020

En smakebit på søndag


"Ett ögonblick senare dunsade Michael ner på en våt jordhög i sin favoritblazer och sina bästa jeans ("inte det smartaste valet för en svensexa", påpekade en dunkel röst i hans huvud). Det enda enda som gick att urskilja i mörkret var de röda bakljusen på bilen och det vita skenet från en ficklampa. Regnet stack honom i ögonen och fick håret att klibba fast i pannan. " M - mina .... kläder. "Några sekunder senare kändes det som om armarna skulle gå ur led när han lyftes upp i luften och dumpades i något slags behållare med vita, sammetsklädda sidor som pressades mot hans axlar och armar.  "Vad håller ni på med?" utbrast han igen. Fyra berusade, flinande skugghöljda ansikten stirrade ner på honom. En tidning trycktes i hans händer. I skenet ifrån ficklampan fick han en suddig skymt av en naken rödhårig tjej med gigantiska bröst. En flaska whisky, en liten tänd ficklampa och en walkie - talkie lades på hans mage. "Vad i...?" En illasmakande gummislang stacks in i hans mun. När han spottade ut den hörde han ett skrapande ljud och sedan skymdes plötsligt kompisarnas ansikten av någonting. Och alla ljud utplånades. Hans näsborrar fylldes av lukten av trä, fabriksnytt tyg och lim. Först kändes det varmt och skönt. Sedan fick han panik."

Från sidan 8 i Levande begravd av Peter James.


Läsutmaningen  En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar av det vi just läser. Utan spoilers. Den här veckan är det Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR.

24 kommentarer:

  1. Den har jag faktiskt läst, plus två till i serien, men huvudpersonen passar inte mig riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte läst något av författaren tidigare så jag ville testa

      Radera
  2. Svar
    1. jag också! det är min skräck och fasa!

      Radera
  3. Just ja, det här var den första som jag tyckte var fantastiskt bra! Har läst serien fram till några år sedan, nu har jag gett upp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. fick tips från en eller flera bokbloggar. har inte läst något av PJ tidigare

      Radera
  4. Mina vänner ville att jag skulle ha kul på svensexan. Här var det tydligen annorlunda. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. de ville ge igen för gammal ost. lika tanklöst som korkat

      Radera
  5. Svar
    1. usch ja! hemskt att bara tänka tanken. andningsrör eller inte

      Radera
  6. Bare tittelen er nok til å få frysninger av. Tusen takk for smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Nog för att svensexor och möhipor kan gå överstyr men det här lät lite väl makabert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag undrar också hur det går. de fyra s. k. kompisarna var ganska dragna redan ifrån början och det skulle bli värre

      Radera
  8. Läst några böcker av Peter James, de flesta på plats i Brighton, vilket gav en extra dimension till läsningen. Men blev sen lite mätt på serien. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har aldrig tidigare läs PJ men jag har läst flera som säger som du. flera har också sagt att den här titeln är bra. miljön är ett plus

      Radera
  9. Någon som hamnat i en likkista kanske? Hemskt obehagligt! Tack för smakbit, trevlig söndag, här är Åskar på besök..

    SvaraRadera
    Svar
    1. usch, ja. fruktansvärt obehagligt! här bara regnar det. men det är varmt så jag satt ute och åt frukost under ett paraply

      Radera
  10. Fy vilken otäck situation att hamna i. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. helt gräsligt! och Michael lider dessutom av klaustrofobi!

      Radera
  11. Kändes väldigt obehagligt! Det måste vara det värsta man kan tänka sig om man har klaustrofobi...

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är verkligen riktigt obehagligt, men jag hoppas ändå på en lycklig utgång

      Radera
  12. Jag tror faktiskt att jag läst den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera