söndag 25 juni 2017

Feminism pågår


Feminism pågår av Sassa Buregren och Elin Lindell är en saklig och rak bok för unga människor om feminism. Vad är feminism? Hur började det? Hur fick kvinnorna rösträtt? Hur ser dagens feminism ut? Vilka slags feminism finns? Hur ser det ut i samhället? Kvinnliga nobelpristagare - hur många är de? Vad betyder språket? Attityderna? Hur ser det ut i reklamen? Hur protesterar en mot den? Vad är rättviseförmedlingen. Hur många vet att HeforShe är en kampanj som drivs av UN Women , FN:s enhet för jämställdhet och stärkande av kvinnors rättigheter? Språket är ett intressant kapitel som säkert kunde byggts ut lite mer. Liksom det om feministiskt självförsvar. Allt som allt är Feminism pågår en rejäl, lättläst och tänkvärd bok om feminism för riktigt unga människor. Natur&Kultur 2016
Lyrans Feministsommar 2017.

7 kommentarer:

  1. en bok som skulle passa äldsta barnbarnet - började leta i min blogg, skrivit om denna men inte lagt ut....

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den är var riktigt bra. rak och saklig. kan läsas tidigt, tror jag

      Radera
    2. (publicerat nu :)

      Radera
  2. Visst är det en fin bok för typ 12-åringar.

    Nu går det att lägga till sina länkar via inlinkz hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, jag då gör jag det. tänkte just på den här för 12 - årsåldern

      Radera