måndag 24 april 2017

Tematrio - Europa


Lyran: Jag och dottern har nu pluggat europeiska länder och huvudstäder i två veckor och snart börjar de sitta. Ja, jag får nog lite skrytsamt säga att jag har rätt bra koll vid det här laget. Men tösen kan hon också. Veckans tema är därför Europa. Berätta om tre europeiska favoritböcker

Kul tema. Men Lyran tog själv två av mina självklara favoriter, nämligen Seethaler och Aleksijevitj, så jag får fundera vidare.
1. Helt otippat tyckte jag mycket om Berättelse om ett äktenskap av den norske författaren Geir Gulliksen. Jon, journalist,  möter medicinstudenten Timmy; tycke uppstår och efter mycket kort tid är han beredd att lämna sin unga hustru sedan två år och deras lilla dotter för detta nya han inte kan avstå ifrån. Jon och Timmy blir ett par, får två barn och försäkrar varandra att inga andra älskar varandra så som de gör. Deras förhållande är unikt. Åtminstone för en tid.

2. Snöstormen av den ryske författaren och illustratören Vladimir Sorokin är en mycket annorlunda roadmovie som svårligen låter sig beskrivas.
Distriktsläkare Platon Iljitj Garin har blivit kallad till byn Dolgoje där den bolivianska svartsoten härjar. Befolkningen ska vaccineras och därmed räddas från att bli zombier.  Brödkusken Harkel har en självgångare som drivs av femtio småhästar stora som rapphöns. Doktorn och Harkel ger sig iväg och råkar ganska snart i svårigheter av olika slag, bl. a. en snöstorm.

3. Själamakerskan av den sardiska författaren Michaela Murgia tilldrar sig på Sardinien. Bonaria Urrai är född rik, men arbetar som sömmerska. Hon gör Maria till sitt själabarn. Marias mor ger bort henne för flera potatisar i soppan. Hon har tre döttrar till.  Tzia Bonaria är en mycket speciell kvinna; klok och erfaren och hon förstår sig bra på lilla sexåriga Maria. När Maria blir lite äldre märker hon att tzia Bonaria försvinner ut om nätterna ibland. Maria frågar varför men får inget svar.

10 kommentarer:

  1. Känner inte till någon av de här böckerna men de låter som om de skulle passa mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är verkligen speciella. tror att du skulle gilla dem

      Radera
  2. Blir nyfiken på alla dina tre! Gulliksens bok har jag redan tänkt läsa, men de andra var spännande tips att få. Tack för det :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att du skulle gilla alla tre. de är helt olika varandra. var nästan säker på att jag inte skulle gilla Gulliksen eftersom jag inte gillade hans framtoning i intervjun

      Radera
  3. Jag älskade "Snöstormen"! Så många bisarra detaljer. De där småhästarna!

    SvaraRadera
  4. Själabarn och själamakerska är ord jag aldrig hört förut. Trodde först att det handlade om en änglamakerska, men förstår nu att detta är något helt annat.

    SvaraRadera
  5. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera