söndag 23 april 2017

En smakebit på søndag


"Det kom en visshet över honom, medan han stod där, att han hade idel fiender i kyrkan, fiender i alla bänkar. Bland herrskaperna på läktaren, bland bönderna nere i kyrkan, bland nattvardsbarnen i koret hade han fiender, idel fiender.. Det var en fiende som trampade orgeln, en fiende, som spelade den. I kyrkvärdarnas bänk hade han fiender. Alla hatade honom alltifrån de små barnen, som hade burits in i kyrkan, ända till kyrkvaktaren, en stel och styv soldat som hade varit med vid Leipzig. Prästen skulle ha velat störta ner på sina knän och be dem om förbarmande. Men ögonblicket därpå kom en dov vrede över honom. Han mindes nog hurudan han hade varit, när han för ett år sedan besteg denna predikstol för första gången. Han var en tadelfri man den gången, och nu stod han där och såg ner på mannen med guldkorset om halsen, som var ditkommen för att döma honom. " 
Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten uppmanar oss varje söndag att dela med oss av det vi just läser. Enda regeln: No spoilers!
Eftersom det råkar vara Världsbokdagen idag tycker jag att det kan passa med en smakbit av den kvinnliga nobelpristagare jag just nu läser om en roman av.
Fler smakebitar  HÄR

32 kommentarer:

  1. Om jag inte minns fel så är smakbiten hämtad en liten bit efter de berömda orden "Äntligen stod prästen i predikstolen". En härligt uttrycksfull smakbit!

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. läst ordentligt för länge sedan. understrykningar och kommentarer redan gjorda

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Jag tyckte ju så mycket om Selma Lagerlöf när jag läste henne i tonåren, och tänker ofta att jag borde läsa mer av henne. Av någon anledning har det inte blivit av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste rubbet under gymnasietiden. sedan har det inte blivit mer. men nu är det Gösta Berling som ska läsas om

      Radera
  4. Den köpte jag på bokrean och ska ta itu med så småningom. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Jag funderar på att läsa lite Selma, så jag vet vad jag har läst :) Det jag läste i tonåren och i skolan har jag glömt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. den här kommer jag ihåg vissa delar av, men ska nu friska upp minnet. tror att många läste SL i tonåren just

      Radera
  6. Det er ikke så lenge siden jeg leste denne boken. Jeg hadde ikke lest noe av Lagerlöf og syntes jeg måtte gjøre noe med det :-) Jeg lurer på om jeg også skal lese Jerusalem, siden jeg likte denne så veldig godt. Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jerusalem är också väldigt bra. och så har du ju trilogin om Charlotte Löwensköld också http://mrscalloway.blogspot.se/2017/01/matine-charlotte-lowenskold.html

      Radera
  7. Den här läste jag som allt för ung - det är läge att läsa om den! Tack för påminnelsen :) och smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att många läste SL i tonåren. vi är flera som känner för att läsa om

      Radera
  8. Gösta Berlings saga var en bok som jag de två första gångerna jag skulle läsa den gav upp, men den tredje gången läste jag ut den och älskade den. Tredje gången gillt! Men det var några år sedan så en omläsning skulle kanske inte vara så dumt.

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten.Var jättelänge sedan jag läste den boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste den på gymnasiet, tror jag. då läste jag det mesta av Selma Lagerlöf

      Radera
  10. Takk for smakebiten! Jeg har faktisk ikke lest noe av Selma Lagerlöf, det bør jeg sikkert gjøre en gang :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. kanske inte så fel. nobelpristagare och allt

      Radera
  11. Tack för smakbit! Sett på film men inte läst, fick sån himla lust att läsa fler böcker av Lagerlöf nu. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, en får sådana ryck ibland. läste för inte så länge sedan om trilogin om Charlotte Löwensköld

      Radera
  12. Åh nu är det nog dags för omläsning tror jag! Tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kände det också. dessutom ingår det i en utmaning

      Radera
  13. Det där är bekant. Tack för smakbiten! Ser fram emot en recension av Her every fear. Framsidan ser väldigt lockande ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den ska visst vara ännu bättre än föregångaren, sägs det. mera liv i karaktärerna

      Radera
  14. Länge sen jag läst något av Selma, kanske skulle göra det igen någon gång. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  15. det är roligt att läsa om i vuxen ålder. många läser i tonåren

    SvaraRadera