lördag 9 december 2023

Veckans mening v. 49 2023

MIN

Robert på bokbloggen Mina skrivna ord har en lördagsutmaning som går ut på att vi bjuder varandra på en mening ur det vi just läser; en mening som av en eller annan anledning fått oss att stanna upp ett ögonblick. Min Veckans mening v. 49 kommer från Bannlyst av Selma Lagerlöf. Fler meningar HÄR

"Just som hon sade detta, såg hon hur Sven Elversson reste sig, lika mild och förlåtande som förut, bara beredd till underkastelse och lidande."

7 kommentarer:

  1. Så poetisk mening, och trots att jag inte vet helheten så känns det som man bjuds in i världen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sven Elverso är som en slags Jesus - gestalt

      Radera
  2. Tror inte jag läst "Bannlyst" men det ska jag. Häftig mening. Selma!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hade inte heller läst Bannlyst, trots att jag hade två ex i hyllan! men nu är det gjort

      Radera
  3. Oj, det var en titel jag inte visste om av Lagerlöf. Sven verkar underdånig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sven är tålig, mild och god av ett skäl som avslöjas ganska tidigt i boken. en mörk berättelse

      Radera
  4. Den tror jag inte att jag har läst. Jag får kolla i bokhyllan om den finns där.

    SvaraRadera