söndag 17 december 2023

En smakebit på søndag v. 50 2023

 

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger står bakom bokutmaningen En smakebit på söndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås.  Min smakebit kommer från Jordbor av Sayaka Murata.

" Min pappa var ett av sex syskon, och på obon-helgen var det fullt av släktingar och mycket livligt. Vi fick inte plats allihop i vardagsrummet, så skjutdörren mellan de två tatamirummen längst inne togs bort och det placerades ett långt bord där som vi åt vid. Det fanns en massa insekter i huset, men ingen gjorde mycket väsen av det. Hemma hos oss i Chiba blev det stor uppståndelse bara det kom in en liten fluga, men varken mamma eller min storasyster ställde till något ståhej över småsaker hemma hos farmor. Pojkarna sprang ivrigt omkring med en flugsmälla och dödade insekter, men det fanns ändå flugor, gräshoppor och insekter jag aldrig förr hade sett inne i rummen."        Fler smakebitar HÄR

14 kommentarer:

  1. Svar
    1. en del av dem åt de upp. de var lite söta men krispiga

      Radera
  2. Är inte så förtjust i insekter... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Läste lite om boken och den verkar vara mycket märklig. Tycker du om den, eller är den för skruvad? Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tyckte precis som du när jag läste om den. men deet är nog mera frågan om två udda barns fantasivärldar

      Radera
  4. tack för smakbiten, blir alltid lite nyfiken på japanskt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japan och japanskt upphör aldrig att fascinera

      Radera
  5. Insekter är inget favoritdjur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, verkligen inte. men kommerf de inte i stora svärmar är de inte så farliga

      Radera
  6. Säger som Hannele, jag brukar gilla japanskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gör jag också alltsedan min första resa dit

      Radera