söndag 10 december 2023

En smakebit på søndag v. 49 2023

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger står bakom bokutmaningen En smakebit på söndag. den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Min smakebit kommer denna veckan från Bannlyst av Selma Lagerlöf. 

Sven Elverson låg och strök sakta över sin panna. Ibland for han sakta med fingret över den, ibland med hela sin fina och smala hand. I sin själ kände han en märkvärdig frihet och rörlighet. Tankarna kommo klara och oemotsägliga. Vägarna öppnade sig för honom. "Far," ropade han, då han hade legat en stund, "jag tror ingenting är så mäktigt som äcklet. Det besegrar alla. Ingen kan kämpa emot det. Man bör veta det från början. Den, som kämpar mot äcklet, kommer att bli slagen." Fadern höjde litet på axlarna. Han grymtade något litet till svar, som inte hördes mittunder vågsvall och vindsus. Sven Elverson låg allt fortfarande kvar och tänkte. "Men äcklet är ingenting ont. Det är en varnare och vaktare. Och den, som kan begagna sig av äcklet och bruka det till sådant, som är gott, han kan gör mycken nytta bland människorna."

Fler smakebitar HÄR

16 kommentarer:

  1. Mitt storslagna Selma-projekt kom ju av sig efter Gösta B. men förhoppningsvis tar det fart igen. Är det här en novell?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bannlyst är Selma Lageerlöfs natikrigs- och fredsroman. den kom ut i slutet av första världskriget

      Radera
  2. En för mig helt obekant Selma-roman! Vet inte vad jag ska tycka om äcklet...Tack för smakbit, trevlig andra advent

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag blev också störd av äcklet. men det är nog meningen. romanen är skriven i slutet av första världskriget. detta är en antikrigsroman. jag hade inte läst den tidigare

      Radera
  3. Märkliga tankar att ha, kan jag tycka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja och nej. jag ville inte avslöja mera för det ska en ju inte göra. lita på mig! läs romanen!

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Knepiga tankegångar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är det på sätt och vis. lite mörkare än Selma Lagerlöfs romaner brukar vara

      Radera
  5. Det var en okänd Selma-roman. Äcklet låter minst sagt obehagligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. krig är obehagligt. detta är Selma Lagerlöfs antikrigsroman skriven 1918

      Radera
  6. Har läst flera andra böcker av Lagerlöf men inte ens hört talas om denna. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hade inte läst den heller men hade faktiskt två olika utgåvor i hyllan. jag tycker att romanen är mörkare än SL:s rromaner brukar vara. men så är det också frågan om krig och massmord

      Radera
  7. Jeg har bare lest en bok av Lagerløf, men har et par liggende her.. Har planer om å lese mer av henne. Takk for smakebiten:)

    SvaraRadera
  8. den är inte så väldigt omtalad

    SvaraRadera