måndag 18 december 2023

Boktriss v. 51 2023: Bokstaven Ä

mias bokhörna: Boktriss v. 51: Bokstaven Ä

Författare: Inger Ärlemalm, Cajsa Warg, Hiram och de andra: om svenska kokboksförfattarinnor : med 65 recept. Inger Ärlemalm (1937 - 2019) var journalist och författare. Hon drev också kokboksantikvariatet Bokköket, beläget i ett gammalt järnbruk mellan Uppsala och Norrtälje.

Titel: Älskande par av Agnes von Krusenstjerna. Fröknarna von Pahlen del fem. Det är midsommar. Man firar en hednisk fest - herrskap och tjänstefolk - med midsommarstång och dans och den ljusa sommarnatten vakar över flera älskande par. Ibland är förbindelserna av det mera olyckliga slaget. Men säger Agnes von Krusenstjerna - "Kärleken är inte för betraktarna. Hos allt jordiskt liv driver kärleken till handling och åtbörd..." 
Kärleken är inget för de rädda. Det gäller att älska helt och utan förbehåll."

Bokomslag med något på ä på omslaget: Sagan om det röda äpplet av Jan Lööf är en klassiker som säkert många läst för barn och barnbarn. Originalutgåvan kom redan 1974 så den har nästan 50 år på nacken. 

7 kommentarer:

  1. Ärlemalm är jag inte bekant med, men har Cajsa Warg i bokhyllan

    SvaraRadera
    Svar
    1. skulle gärna besökt det där antikvariatet

      Radera
  2. Den där Janne Lööf-boken är en av mina absoluta favoriter, bra för både de små och för de stora som läser högt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. en skulle väl kunna kalla Sagan om det röda äpplet en klassiker redan nu

      Radera
  3. Snyggt att du hittade Ärleman. Sagan om det röda äpplet minns jag att jag läste för mina barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hittade Ärlemalm och hennes antikvariat i min egen blogg!

      Radera
  4. Inger Ärlemalm var ett okänt namn, även antikvariatet hade jag aldrig hört talas om, undrar vilket järnbruk?

    SvaraRadera