söndag 31 december 2023

En smakebit på søndag v. 52 2023

 Utmaningen En smakebit på søndag administreras av astridterese på bokbloggen Betraktninger. Vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan att för den skull avslöja för mycket.

 

 "Så fortsatte det. Varje dag åt vi spagetti. Han sa att chefen var en sorts diktator och att ädelgranarna var feta och tunga som grisar, men han log, han sprutade ketchup på spagettin, han var stel i nacken och rumpan och halsen och fingrarna, och Melissa virade spagetti runt gaffeln och tittade ner, men jag stirrade på pappa, för under kan ske. De har skett. Han berättade om hur november är i julgransbranschen och om huggandet och staplandet och sjukhem som måste ha två eller tre julgranar efter varandra för så länge varar julen på sjukhem, de gamla kan inte ha plast, sa pappa, gamla människor förtjänar doften av gran."

Ur Stargate. En julberättelse av Ingvild H. Rishøi. Fler smakebitar HÄR

14 kommentarer:

  1. Den här har jag läst mycket gott om, så jag är riktigt nyfiken på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är väldigt fin. författaren skriver annars vanligen noveller

      Radera
  2. Den har jag aldrig hört talas om

    SvaraRadera
    Svar
    1. en väldigt fin bok. både utanpå och inuti

      Radera
  3. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. författaren har annars varit ganska omskriven en tid. mest käsnd för sina noveller

      Radera
  4. Det känns som att "alla" har läst denna, nu vid jul. Jag har egentligen inte bestämt mig för om jag är nyfiken på den eller ej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. när "alla" skriver om något brukar det dröja en stund innan jag får lust att läsa

      Radera
  5. Jag läste den här innan jul men har inte bloggat så mycket på sistone så har inte skrivit om den ännu. Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. men då kommer det kanske något omdöme från dig så småningom? Gott nytt år!

      Radera
  6. Vilket otroligt omslag på boken. Julböcker är inte min grej, jag är ingen julmänniska, men tack för smakbit, gott slut och ett GOTT NYTT LÄSÅR!

    SvaraRadera
  7. det här är på inget sätt en julbok. Historien om fru Berg har också ett liknande bokomslag. det är noveller. Vinternoveller har också ett speciellt omslag. Gott Nytt Läsår!

    SvaraRadera