söndag 26 mars 2023

En smakebit på søndag v. 12 2023

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar läsutmaningen En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. 

"Allt hade varit som vanligt natten till den 24 februari. Jag sov gott. Men av någon anledning vaknade jag sedan väldigt tidigt på morgonen. Jag bestämde mig för att försöka sova i vardagsrummet i stället för i sovrummet. Jag lade mig på soffan, blundade och började slumra in.  Klockan 05:10. Jag väcktes plötsligt av ett högt metalliskt ljud som ekade genom gatorna. Först trodde jag att det var en bil som tryckts ihop till skrot, vilket hade varit märkligt eftersom jag inte bor i närheten av ett skrotupplag. Sedan insåg jag att det  är en expolosion. --- Billarm började tjuta. Farmor försökte hålla sig lugn. Hon kom bort till mig och sa: Håller Putin verkligen på att starta ett krig emot Ukraina?

Ur Du vet inte vad krig är. En ukrainsk flickas dagbok av  Yeva Skalietska 

Fler smakebitar HÄR                                                                                               

16 kommentarer:

  1. Alldeles säkert en hemsk bok. Tyvärr är det väl så att de som skulle behöva läsa den inte gör det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det gör de säkert inte. det ligger i sakens natur.

      Radera
  2. Jag vet inte hur ung flickan är, men inga barn skulle så påtagligt behöva veta vad krig är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej verkligen inte. har inte fått någon uppfattning om flickans ålder ännu

      Radera
    2. hon var tolv när kriget började, nu går Yeva i skolan i Dublin.

      Radera
  3. en bok som alla borde läsa, läste den med nioåringen

    SvaraRadera
  4. Känns som en bok man borde läsa.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakebiten en bok som bör läsas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det minsta en kan göra är att känna till

      Radera
  6. Jag glömmer aldrig barnet som lärde mig var krig var <3

    SvaraRadera
  7. Ujuj, ännu en bok om kriget. Jag har läst några nu, och känner att jag är övermätt, förstår inte hur befolkningen orkar ta sig igenom sin vardag. Visst, man vänjer sig vid det mesta, även att man är i krig, men det måste vara så utmattande. Och hoppet om ett snart slut verkar också gått upp i rök...Läste idag om kärnvapen som placeras i Vitryssland "ifall att"...och orkar inte ta in det...Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag förstår inte heller hur folk orkar. det minsta en kan göra är att känna till. hörde på TV hur Putin brer ut sig i Belarus. han är ju bindgalen!

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Den måste jag läsa.

    SvaraRadera