lördag 25 mars 2023

Trandagen

 

Tranbrev

Mästaren stod på stranden,
höll ett brev i handen,
tänkte med djup, gudomlig håg
på Betanias stilla by.
Vem ibland drängar alla
skulle som bud han kalla?
Då såg han upp och vinkade ner
en susande fågel ur sky.
»Trana, hör vad jag säger!
Vingar och ben du äger,
löp över träsk och flyg över berg
med min himmelska tankes ord.«
Tranan, stolt och förveten,
stöter se’n dess i trumpeten,
far med ståt i sin purpurhatt
som kurir mellan himmel och jord.

Se, nu kommer tranan,
tranan kommer från Kanan,
söker sig hit till sin nord igen,
sitt kärr, sina frostiga bär.
Hör du tranan skria,
öppna ditt fönster, Maria,
lyssna och tänk en bebådelsenatt
på den som dig rätt har kär.
Rent som med sol på driva
ville min längtan jag skriva,
sända den bort till din fjärran trakt
med det ädlast betrodda bud.
Hör du hornet i blåsten
tänk: Nu kommer posten.
Vänta, du grå postiljon, och bär
tillbaka min hälsning med Gud!

Erik Axel Karlfeldt , Ur Flora och Bellona

8 kommentarer:

  1. trodde det är Jungfru Marie Bebådelsedag

    SvaraRadera
  2. vackert, Erik Axel Karlfeldt har jag i hyllan:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2015/02/har-du-last-karlfeldt.html

    SvaraRadera
  3. Poesi lästa jag som ung, numera läser jag det aldrig...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  4. Jag har åtminstone lagat och ätit våfflor idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag trodde att jag skulle bli bjuden på våfflor idag, men så blev det inte

      Radera