onsdag 29 mars 2023

Veckans kulturfråga v. 13 2023


 
enligt O: Veckans kulturfråga v. 13: Vilka bokserier följer du nu? Väldigt lätt att  besvara den frågan just nu. Jag följer nämligen bokseriernas bokserie På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust och är nu på del tre med undertiteln Guermantes. Min metod är att läsa minst 20 sidor per dag. Det kan tyckas vara lite men det är det inte. En måste läsa sakta och noga. Betydligt snabbare går det att läsa Elly Griffiths serie om arkeologen Ruth Galloway eller Louise Pennys serie om kommissarie Gamache i kanadensiska Three Pines. Jag är inte klar med varken Vardagar av Ulf Lundell eller Min kamp av Karl - Ove Knausgård. Den nya serien har jag inte ens börjat på.

6 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt bara läst första boken i På spaning efter den tid som flytt. Kanske får bli ett projekt någon sommar i framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi cirklar om Spaningen. vi är tre stycken som träffas och diskuterar del för del. väldigt trevligt och stimulerande.

      Radera
  2. klart att man kan se Proust som serie, äger också verket som grafisk bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det en serie. en jobbig sådan som det är roligt att stångas med

      Radera
  3. Hoppsan, här radar du upp tre mastodonter som jag valt bort: Proust, Lundell och Knausgård. Kommer inte att ens försöka läsa någon av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är väldigt bra alla tre. vi är tre personer som läser Spaningen och träffas och diskuterar. mycket givande!

      Radera