torsdag 23 mars 2023

Helgfrågan v. 12 2023


Mias bokhörna: Helgfrågan v. 12: En del påstår att om man "läser" ljudböcker så läser man inte. Vad tycker du? Om någon frågat för ett par år sedan hade jag instämt. Men eftersom jag faktiskt börjat lyssna ganska mycket själv så är jag inte så säker längre. På sätt och vis har en ju läst en avlyssnad bok, men jag vill gärna komplettera med den tryckta versionen. Särskilt om jag tänker skriva något om boken. Det är något speciellt med tryckt text. Boksidorna talar till en på något sätt. Tycker jag.

6 kommentarer:

  1. tänker på icke-läskunniga barn som lyssnar på sagor, de läser ju berättelser på det sättet. Lite som gamla muntliga berättelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det så. den muntliga traditionen är värdefull

      Radera
  2. Dyslektiker får läroböcker som ljudbok vid universitetet, det är toppen!

    SvaraRadera
  3. Jag har svårt att se "läsa" och "lyssna" som synonymer.

    SvaraRadera
  4. Det är superbra att ha tillgång till den tryckta boken

    SvaraRadera
  5. Ja tryckt eller skriven text på papper kan skapa magi för den som läser! :)

    SvaraRadera