söndag 12 mars 2023

En smakebit på søndag

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar läsutmaningen En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. 

"Det fanns mycket varg, räv och andra rovdjur i trakten, huvudsakligen beroende på det stora hjortbeståndet. Eftersom militärposteringen låg mitt i skogen hade vi ständiga besök av varg. Särskilt om nätterna kunde de hungriga bestarna komma och sätta i sig resterna av vårt slaktavfall. I gengäld fick vi njuta av deras härliga tjut, som i den snötyngda ödemarken skapade ett säreget behag. Vid månsken kunde vi med dörren på glän betrakta hela orkestern som stod eller satt på baken i den glittrande snön, några med högt upplyfta nosar, andra med sänkta huvuden, fullt koncentrerade på att göra sin sång så vacker som möjligt, i synnerhet i januari."

Mannen som älskade Sibirien av Roy Jacobsen och Anneliese Pitz sid. 48

Fler smakebitar HÄR

20 kommentarer:

  1. Vargarna är inte lika populära överallt i Värmland...

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, och det förstår en ju. de är inte populära här heller

      Radera
  2. Jag har nog svårt att tro att jag skulle tycka att vargars ylande var ett säreget behag, Säreget ja, behag nej 🤔

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag skulle bara tycka att det var kusligt

      Radera
  3. Den boka likte jeg veldig godt, fin historisk sett og livet i Sibir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag lyssnar på boken också och gillar både läsning och lyssning

      Radera
  4. Svar
    1. radioföljetongen, Hannele! gillar både att lyssna och läsa

      Radera
  5. Roy Jacobsen har jag tänkt jag ska läsa mer av. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jacobsen är oroligt bra. här har han hustrun med också

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Blev nyfiken på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. verkligen väldigt spännande. en hängiven vetenskapsman som inte skyr varken tigrar eller vargar

      Radera
  7. Inte bekant med boken, men blir intresserad. Har inte sett varg på nära håll, men spår har funnits här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vargarna brer ut sig. inte trevligt. hundägare möte närgångna vargar under hundpromenad inte långt härifrån

      Radera
  8. Den här minns jag så väl, gillade den skarpt! Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är den bra! jag omväxlande lyssnar och läser

      Radera
  9. Vilket vackert omslag! Har läst annat av Jacobsen och gillat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är förtjust i omslaget och jag är förtjust i Jacobsen. här har han frun med sig

      Radera
  10. Usch, här var det precis i lokaltidningen om varg som hade sprungit på en gård mitt på ljusa dagen. Det känns faktiskt obehagligt.

    SvaraRadera
  11. ja, det är obehagligt. och så alla vildsvinen! en blir tveksam till skogspromenader

    SvaraRadera