söndag 9 oktober 2022

En smakebit på søndag v. 40 2022

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar  HÄR

"Amor gillar inte sin kusin, särskilt inte i den här stunden, hon gillar inte hans stora svampiga händer och pottfrisyr och det suspekta vis han uttalar bokstaven S på. Han skulle aldrig ta ögonkontakt i normala fall, och nu lägger han knappt ens märke till henne eftersom frimärksalbumet ligger uppslaget i knäet där han kikar i ett förstoringsglas på en av favoriterna i samlingen; uppsättningen om tre märken till hågkomst av dr Verwoerd, utgivna bara några månader efter mordet på den store mannen. -  "Ledsen för det där med din mamma", säger han och ger henne till sist ett hastigt ögonkast. Hon kan inte rå för det, hon börjar gråta igen och får torka ögonen med tröjärmen. Men hans uppmärksamhet är återigen riktad mot frimärkena. "Är du väldigt ledsen? frågar han frånvarande, fortfarande utan att titta på henne. - "Älskade du henne?" - "Det är väl klart", säger hon. Men inte ens den frågan väcker något i henne. Det får henne att undra om hon talar sanning."

Från sidorna 16 och 17 i Löftet av Damon Galgut i översättning av Niclas Hval. AB förlag. 2022. Vinnare av Bookerpriset 2021
 

18 kommentarer:

  1. Svar
    1. den verkar bra. har inte läst så långt

      Radera
  2. Lite märkligt vilka saker man reagerar på ... heter personen verkligen Amor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag håller med dig. jag kollade en gång extra

      Radera
  3. Tack för smakbiten den fanns att välja som Bookie bok men jag tog en annan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ok. då undrar en vad du tog för bok istället?

      Radera
  4. Hört namnet, låter intressant, tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag fastnade direkt på första sidan. ser fram emot vidare läsning

      Radera
  5. Känner igen boken men har inte läst den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Det här är en bok jag var lite nyfiken på. Smakbiten fick mig mer nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den lovar gott. jag fångades ganska omedelbart

      Radera
  7. Sett den här på jobbet och lite fler ställen. Kan nog vara intressant.Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tycker om sättet att skriva. så här långt i varje fall

      Radera
  8. Tack för smakbiten. Det var en ny bok för mig.

    SvaraRadera
  9. Svar
    1. den har ett speciellt tilltal. jag gillar den. så här långt

      Radera