tisdag 4 oktober 2022

Tisdagstrion v. 40 2022: Negation i titeln

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 40: Negation i titeln

1. Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksievitj. Det är ett mäktigt verk bestående av kvinnoröster. Författaren intervjuar, spelar in, samtalar över en kopp té, talar i telefon och söker namn och adresser. Det hela är komplicerat. Många är emot projektet, men berörda kvinnor - och de är tusentals - är lättade över att äntligen få berätta för någon som lyssnar.   

2.  Hur ser ett liv ut om man inte har tillräckligt med kärlek av Maria Zennström. Titeln tål att tänka på. Handlar det om att få eller ge? Maria i dagboksromanen reflekterar över kärlekens väsen. Hon har insupit rädsla för närhet med modersmjölken. När någon kommer för nära bränns det och hon drar sig undan. Maria har liksom författarinnan en svensk och en rysk förälder. Hon är också utbildad filmregissör och det är väl det som gör att hon alltid beskriver människors utseenden och kroppar- särskilt mäns - men också den åldrande moderns..

3. Finns inte på kartan av Carin Hjulström. CH är journalist och författare från Göteborg. Finns inte på kartan är hennes första roman. Den handlar om 23 - åriga Frida Fors som går på journalisthögskolan i Göteborg. Hon ska just åka ut på sin sex månader långa praktik och hoppas att hon ska få en plats i närheten av sin stora kärlek, Peter. Men hon blir flyttad till en liten lokalredaktion i Bruseryd lite norr om Eksjö..

Bonus: Aldrig en Iris på dessa bleka fält. Fredmans epistel nr 54 av C M Bellman. LYSSNA!

21 kommentarer:

  1. sån koll har jag inte på epistlarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. just den raden har jag alltid haft i huvudet

      Radera
  2. Kriget har inget kvinnligt ansikte har jag äntligen läst i år och det var den värd. En mycket bra bok. Viktig. De andra två känner jag inte till så tack för tipsen!

    SvaraRadera
  3. Kriget har inget ansikte är bra men läser den i småportioner. Zennströms bok verkar bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den måste läsas i portioner. jag minns att jag gillade Zennströms bok också

      Radera
  4. Jag hade med den sista så den har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag såg det. jag var inte jätteförtjust

      Radera
  5. 1:an har jag läst, mycket bra. Har även läst 3:an, den var rätt charmig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aleksievitj är väldigt bra. Hjulström avkopplande

      Radera
  6. Kriget har inget kvinnligt ansikte och Finns inte på kartan har jag läst.

    SvaraRadera
  7. Kriget har inget kvinnligt ansikte har jag läst. Den var oerhört intressant.

    SvaraRadera
  8. Jag blir nyfiken på Hjulströms bok.

    SvaraRadera
  9. Jag har länge funderat på om jag kanske skulle läsa någon bok av Hjulström.

    SvaraRadera
    Svar
    1. många gillar henne. jag var inte riktigt förtjust

      Radera
  10. Kriget har inget kvinnligt ansikte är riktigt bra (och tung) läsning! Kul att du fick med lite Bellman!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aleksijevitj är så bra. vilket företag! just den där raden "aldrig en iris på dessa bleka fält" har jag alltid haft i bakhuvudet av okänd anledning

      Radera
  11. Kriget har inget kvinnligt ansikte borde jag ha tänkt på. Den är ju fruktansvärt bra.

    SvaraRadera