söndag 16 oktober 2022

En smakebit på søndag v. 41 2022

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar  HÄR

"Georg harklar sig och rätar på nacken. "Så trevligt att Ingrid och jag får komma på middag", säger han och lägger sin hand på Ingrids. Hennes leende är minst sagt nervöst när hon pendlar med blicken runt bordet. Hon pillar p sitt halsband, en smal guldkedja med ett hjärta. Georg har alltid tänkt att det är något hon haft sedan hon var barn, men plötsligt slår  att det kan komma från Istvan. På vilket sätt har Georg gjort avtryck egentligen? Mer än det foster som växer i Ingrids mage, och som nu förenar dem som familj. Han längtar ut, bort från den stilsäkra våningen, han sjunker här, betraktad av människor med ironiskt höjda ögonbryn. "Så klart! Vi har varit nyfikna på dig ett bra tag nu," säger Britt. Har Ingrid haft fler kavaljerer so m introducerats i det smakfulla hemmet? Han stirrar in i Britts pillemariska blick och vill vända henne upp och ner och skaka så att alla hemligheterna från Ingrids tidigare liv ska trilla ur  henne."

Från sidan 90 i 1959 av Helena von Zweigbergk

17 kommentarer:

  1. Den vill jag läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Författaren känner jag ju till, men jag har inte läst något av henne. Georg verkar vara en lite osäker typ som funderar för mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, han är osäker i miljön. av lätt begripliga skäl. Ingrid är inte så bekväm hon heller

      Radera
  3. Helena von Zwigbergk skriver varierat, makens födelseår... tack för smakbiten

    SvaraRadera
  4. varierat och ojämnt. men alltid om relationer. och det är ju intressant

    SvaraRadera
  5. Läst annat av författaren, få se om denna också blir läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte på långa vägar läst allt av författaren, men en del tycker jag inte riktigt håller måttet

      Radera
  6. Jag tror jag läst något av henne längre tillbaka, men den här har jag inte läst. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är väldigt ny. jag har inte läst så långt. den är väldigt lättläst

      Radera
  7. Den där boken vill jag läsa framöver. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Jag har läst flera av Zweigbergs böcker, senast Totalskada. Blir nog den här också, tack för smakbit och påminnelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har också läst flera av hennes tidigare. bitvis är denna riktigt bra. har mer än hälften kvar

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Jag har inte läst din bok.

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Bara läst någon novell av författaren, och den där kände jag inte till.

    SvaraRadera