söndag 30 oktober 2022

En smakebit på søndag v. 43 2022

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar  HÄR.

"Bosse Smed. Det var så de kallade honom, ingen visste riktigt vad han egentligen hette i efternamn. Till vardags kämpade han med att försörja sig som smed i Huså, men så länge jag hade känt till honom hade han också varit en av Jämtlandspostens inrapportörer. Tidigare, medan nattdesken fortfarande existerade i Östersund, fanns det många gubbar med stort kontaktnät som ville hänga runt lokaltidningen. De ringde för att tipsa, skvallra, skrävla, skälla, fyllesvamla, erbjuda fotografier de tagit på någon olycka eller bara snacka skit. Minst en gång per kväll slängde nattchefen luren i örat på någon dåre efter diverse kontroverser, men oftast tjänade vi på att ha de där extra ögonen ute i lokalsamhället. Jag saknade den tiden, och Bosse var alltså fortfarande kvar. Han tjänade ingenting på att hjälpa oss mer än möjligen spänningen. Vem som helst skulle dö tråkdöden av att tillverka krokar, konsoler och vedkorgar hela dagarna."

Från sidan 99 i Skred av Sara Strömberg

18 kommentarer:

  1. Den läste jag för bara ett litet tag sedan. Gillade den 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillade Sly och jag gillar den här också

      Radera
  2. intressant debut, har varit i Åre på hösten

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillade debuten Sly och jag gillar den här också

      Radera
  3. Jodå, varje lokaltidning får sin beskärda del av bygdesnillen som lämnar in bidrag oavsett om de får betalt eller inte:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jamen det är nog inte så dumt. ömsesidigt utnyttjande

      Radera
  4. DEN smakbiten tilltalade mig, men det är nog ingen större risk att jag hittar den på bibblan i Hemse.....
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. föreslå den till inköp. debuten Sly var också bra

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Har just börjat på hennes bok Sly

    SvaraRadera
  6. Underbar smakbit, precis så tänker jag mig att det har fungerat ute i de små byarna! Tack för leendet...förstår ju att det blir mindre lustigt längre fram

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar miljö - och människoskildringen

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Vill läsa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag absolut att du ska göra. jag gillade Sly och jag gillar denna

      Radera
  8. Tack för smakbiten. Det är en riktigt bra serie!

    SvaraRadera
  9. Ja att dö tråkdöden lät ju inget vidare. :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. tror inte alls att smeder riskerar att dö tråkdöden. jag minns bysmeden hemma. han hade kul! han gjorde till exempel fina grindar

    SvaraRadera