tisdag 25 oktober 2022

Tisdagstrion v. 43 2022: Skola och arbetsliv

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 43: Skola och arbetsliv

1.  Vrålstark & skiträdd av skådespelaren Marie Göranzon 

Marie Göranzon och Stina Jofs träffades 2012. Stina Jofs, som är prisbelönt senior editor  för månadstidskriften VI,  och Marie Göranzon, hyllad skådespelare på Dramaten, påbörjade ett samtal som ledde till hundratals timmar av intervjuer som ledde till en bok, Vrålstark & skiträdd. Marie Göranzon berättar om sitt liv för Stina Jofs. Den kom ut på Norstedts förlag i september 2017.

2. Fruktansvärda arbetsplatser jag besökt och de vackra människor jag där mött av Henrik Johansson

HJ har prövat på en mängd arbetsplatser; datortek, bageri, McDonalds, restaurang, finrestaurang, skrivpedagog, hotellkök, kommunalt storkök, författare med mera. Ett poetiskt CV sägs det på baksidan av boken. 

3. Allt jag fått lära mig av Tara Westover.

Eftersom unga Tara både studerar och arbetar representerar den här boken både skola och arbetsliv. Taras mormonfamilj är emot vanliga skolor, läkare och mediciner. Fadern regerar familjen med järnhand och ett par söners utbrytningsförsök stryps i sin linda. Men Tara ger sig inte.

26 kommentarer:

  1. Har läst Westover. Den blir man tagen av!

    SvaraRadera
  2. Westovers bok har jag lånat på biblioteket

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon bok ur din trio. Tack för tips.

    SvaraRadera
  4. Allt jag fått lära mig har jag fortfarande inte läst. De andra två kände jag inte till, så tack för tips! Tror jag har läst något annat av Henrik Johansson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Westover är väldigt bra. Henrik Johanssons bok också

      Radera
  5. Henrik Johanssons bok har jag också idag. Värd att läsas, absolut.

    SvaraRadera
  6. Henrik Johanssons nya bok är så bra. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  7. Jag har läst Taras bok och tyckte den var bra när jag läste den, den gav en del intryck :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. mycket bra, tyckte jag. en fick mycket att tänka på

      Radera
  8. Jag känner igen böcker men inte läst dem

    SvaraRadera
  9. Jag gillar Marie Göranzon och vill läsa hennes självbiografi. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marie Göranzon är beundransvärd både som skådespelare och människa

      Radera
  10. Blir ju lite nyfiken på den sista boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är väldigt bra. och mycket berörande

      Radera
  11. Jag har lyssnat på Tara Westovers bok på engelska. Så bra!

    SvaraRadera
  12. Inte läst någon av dina, men är nyfiken på de två sista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är riktigt bra var och en på sitt sätt

      Radera
  13. Henrik Johanssons bok har jag läst, den var klart underhållande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är den. erinrar mig mina egna underliga sommarjobb

      Radera