torsdag 13 oktober 2022

Hett i hyllan v. 41 2022

Monika på bokbloggen Bokföring enligt Monika misstänker att vi i likhet med henne själv har en del olästa böcker i våra hyllor. Och visst har vi det. De kan vara bra att ha. Jag har till exempel en bok av Rona Jaffe (1931 - 2005), Det bästa av allt, som kom ut i pocket i Sverige 2012
. Originalupplagan kom först ut 1958. Pocketboken köpte jag ganska omedelbart och sedan har den stått där. Mycket märkligt, egentligen. Omslaget är läckert; det handlar om fyra kvinnor som är i 20 - årsåldern och som arbetar på ett stort företag i New York och väntar på den rätte. Tiden är 50 - talet. Det bästa av allt är författarinnans debutroman. Don Draper läser en stund i den varje kväll i första delen av Mad Men. Omdömet: "This is fascinating." En associerar ovillkorligen till Gruppen av Mary McCarthy och Norrtullsligan av Elin Wägner.

6 kommentarer:

  1. Nu blir jag nyfiken. Ny bok och författare för mig. Det här vill jag titta närmare på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. så tyckte ju jag också för flera år sedan

      Radera
  2. Det här är en sådan bok som jag hade jättehöga förväntningar på, och så passade den inte alls..

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, så kan det vara. farligt med förväntningar

      Radera
  3. Den blev jag väldigt nyfiken på när den kom, men sedan har den försvunnit ur minnet så tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag blev ju bevisligen intresserad men så fick den ändå falla i glömska

      Radera