tisdag 6 juli 2021

Tisdagstrion v. 27 2021: Bokomslag med ansikten på

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 27: Bokomslag med ansikten på

Jag väljer bort biografier som ju ofta har ansikten på framsidan. Det blir helt skönlitterärt. Ibland blir det bara del av ansikten.

1. En debutants dagbok av Wera von Essen.
En debutants dagbok handlar mycket om skrivande och att bli refuserad. Wera von Essen får sin roman tillbaka från alla möjliga förlag med eller utan beklaganden och goda råd. Under tiden skriver hon dagbok om sitt liv, sina relationer, sina religiösa intressen, sina författarvänner, sina resor, översättningarna av Clarice Lispector och mycket annat.

2. Noveller av Tessa Hadley. Den här novellsamlingen är under läsning. Hittills gillar jag det jag läst. Romanerna har jag haft problem med däremot. "... en hög grön ton som en klockringning i sinnets framkant"... så beskriver hon t. ex. ett vin

3. Snöstormen av Vladimior Sorokin. Distriktsläkare Platon Iljitj Garin har blivit kallad till Dolgoje, en avlägsen by, där den bolivianska svartsoten härjar. Befolkningen ska vaccineras och därmed räddas från att bli zombier.Brödkusken Harkel har en självgångare som drivs av femtio småhästar stora som rapphöns. Doktorn och Harkel ger sig iväg och råkar ganska snart i svårigheter av olika slag. En snöstorm gör det svårt att följa vägen. En favorit.

20 kommentarer:

  1. Har inte läst någon men hört talas om de två första :)

    SvaraRadera
  2. varierande ansikten, Wera Von Essens debut fin, innehåller många boktips, lånade Snöstormen men den blev inte läst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. lyssna på Rolf Lassgårds inläsning då! Snöstormen gick som radioföljrtong

      Radera
  3. Den där Sorokin igen... Det är bra att jag får påminnelser om den med jämna mellanrum så jag inte glömmer att jag vill läsa den 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag säger som till Hannele: lyssna på Rolf Lassgårds mästerliga inläsning. den har gått som radioföljetong

      Radera
  4. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Spännande tips, inte läst någon.

    SvaraRadera
  6. Småhästar stora som rapphöns? Det låter som en annorlunda bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är bara förnamnet, Robert! lyssna på Rolf Lassgård

      Radera
  7. Det var en rolig vinkel på det sista ansiktet. Men jag har ännu inte läst Snöstormen. Ur Tessa Hadleys Noveller har jag läst en, Gudbarnen och den gav mersmak. En debutants dagbok har jag i läslistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. skriv dit Snöstormen också och lyssna på Rolf Lassgård!

      Radera
  8. Vill gärna läsa alla tre! Särskilt Hadleys noveller.

    SvaraRadera
  9. Tack för intressanta tips. Har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera