onsdag 7 juli 2021

Veckans kulturfråga v. 27


enligt O: Veckans kulturfråga v. 27: Vilka böcker tänker du läsa i sommar?

Omläsning av Huset med den blinda glasverandan av Herbjørg Wassmo. Historiska Media har satsat på en nyutgivning av romanen om tyskungen Tora. Detta är första delen av en trilogi där delarna två och tre har titlarna: Det stumma rummet och Hudlös himmel.

Assembly av  Natasha Brown. The Guardian: "Here is a short sharp shock of a novel about the kind of person the UK government’s recent commission on race would have wanted to profile in their report. Natasha Brown’s virtuosic debut follows a British woman who is preparing to attend a party, and who is musing about her life and her place in the world as she does. Comparisons with Mrs Dalloway would be neither unwarranted nor, I suspect, unwelcome."

 Samlade verk av Lydia Sandgren. Nu ska det äntligen bli gjort. Jag köpte den på ett tidigt stadium och började läsa, men jag "fastnade" inte. Vi ska nu diskutera Samlade verk i en av mina läsecirklar så nu ges det ingen pardon.

10 kommentarer:

  1. tyckte mycket om både Samlade verk, Wassmos bok har jag oläst i bokhyllan, tack för påminnelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. jamen jag undrade vilken mer än Samlade verk du tycket om? det var "både" jag fäste mig vid. jag förstår att Wassmo väntar. det gör hon här också

      Radera
    2. jo, tänkte skriva Obehaget om kvällarna av Marieke Lucas Rijneveld... för den har jag också läst, fin stark debut

      Radera
    3. aha! den har jag inte läst. ännu

      Radera
  2. Jag läser Selma Lagerlöfs Mårbacka. Vad det blir sen återstår att se :)
    Må gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, en vet ju aldrig riktigt vad det blir. det kommer ju ofta något emellan

      Radera
  3. Låter som tunga böcker, men det kanske de inte är?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wassmo, ja. men Samlade verk tror jag är lite lättare men den är ju å andra sidan 700 sidor. Mrs Dalloway - boken vet jag inte mycket om. vi ska ha den i en bokcirkel

      Radera