fredag 30 juli 2021

Fem en fredag v. 30 2021: Temperaturväxlingar

elisamatilda: Fem en fredag: Temperaturväxlingar 

1. Vad får dig ofta att koka?
 
När offret får betala hela notan och förövaren slipper undan helt eller delvis. Tänker på alla gamla som rånas till exempel. Och naturligtvis när barn far illa.
  
2.Vad fick dig nyligen att frysa?
 
När jag satt ute sent för två kvällar sedan och läste. Det blåste ordentligt och plötsligt upptäckte jag att jag frös! Det var länge sedan.


3. När senast gick något upp i rök?

När jag fått en tand fixad i juni och den föll ut igen i  juli helt oprovocerad efter mindre än en månad!

4.Vad fick dig nyligen att smälta?

När jag för några dagar sedan ÄNTLIGEN fick träffa barnbarnen efter en hel evighet.

5. Vad får dig att rysa?

Fästingar och tvestjärtar!

20 kommentarer:

  1. Jag hoppas att du kunde reklamera den där tandlagningen. Längre än en månad kan man väl kräva att det ska hålla.
    Jag har lite ormfobi, men jag håller med dig om tvästjärtar och fästingar också, de är sällsynt läbbiga.
    Trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror inte alls att Ftv har samma uppfattning om saken. sitter just i kö till Folktandvården och har haft köplats 1 i evigheter

      Radera
  2. Tvestjärtar är inte roliga men inte sett så många i år än. Jobbigt med tanden, det bör gå på någon garanti.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att tvestjärtarna dök upp ovanligt tidigt i år. och många är de. tandläkaren hade gått på semester, men så fort han återkommer ska jag gå till anfall!

      Radera
  3. tandläkare tar väl inte dubbelt betalt...?! Min tandläkare dog efter att han fixat mina tänder över 30 år, men ja tycker Folktandvården här är riktigt bra... fast hittills har jag bara träffat tandhygienisten ett par gånger... Kanske jag inte har några hål!

    SvaraRadera
    Svar
    1. byta tandläkare och hårfrisör är det värsta av allt. välja glasögonbågar är svårare än att köpa skor. hade bitit av min tand. hur kul är det?

      Radera
  4. Sista frågan är vi helt överens. Å jag hoppas verkligen att tandläkaren fixar din tand kostnadsfritt. Att se fler tusen kronor gå upp i rök är illa nog, än värre när det är ett fuskjobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tandläkaren har ovanpå allt annat semester! tror inte alls att det blir några eftergifter!

      Radera
  5. Din tandhistoria är ju förskräcklig, hoppas du får rätsida!
    Jag har ockå helt nyligen träffat mina yngsta barnbarn som jag inte sett på 19 månader! Förskräckligt men det blev underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det känns som om en tappat tid, som någon uttryckte det. och de hade ju växt kolossalt! ska träffa dem utomhus imorgon igen

      Radera
  6. Det där med tänder tänker man (jag!) inte på i vanliga fall - men när man får ont eller det går en flisa eller något sånt, då minsann blir det tydligt hur viktigt det är med bra tänder. Hoppas det fixar sig för dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hade bitit av en tand och nu vill tandläkaren göra en brygga och det vill inte jag för då får de två hela tänderna vid sidan om slipas ner och det verkar helt absurt. tycker jag

      Radera
  7. Fy så trist med tanden och sådant är ju dessutom väldigt dyrt. Absolut inget man gärna vill vara med om. Tänder kostar mycket.

    Har svarat dig på din kommentar. Förstår nu när du svarat hur du tänkte, och det är okej. Då förstår jag hur det blev och varför. Man kan göra misstag eller vad man ska säga. Fint att du skrev, blev lättare för mig då att förstå. Kände mig sårad innan. Så jag släpper det och går vidare, hoppas du kan det också. Gillar din blogg så ��.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag vet inte varför jag skrev viktminskningsprogram. det var verkligen inte det jag tänkte, hade väl varit inne på WW och kollat. absolut inte min mening att såra dig. vi lägger ärendet till handlingarna; läser och kommenterar varandras bloggar. ska kolla din augustiutmaning. En helt annan sak: har du sytt din folkdräkt själv? är den från Orsa?

      Radera
  8. Några gånger denna sommaren har även jag njutit av att frysa när natten blev otippat kall efter en het dag. Annars är frysa bara obehag.
    Nej hu för en tand som ger sig efter mindre än en månad. Jag har tillitsproblem när det gäller tandläkare, svårt när man flyttar men har äntligen hittat den bäste efter några stolpskott. Hoppas din tandläkare är just och bättrar sig!
    Och nej fästingar är obehagligt värre. Har just avslutat en antibiotikakur efter min första borrelia. Sveriges farliga djur är de små otäckingarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har verkligen tillitsproblem
      när det gäller tandläkare. tandhygienister också, förresten. aldrig får en samma heller. borrelia är obehagligt

      Radera
  9. Det er bitte små detaljer som setter følelsene i sving. God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det är de små, små detaljerna som gör'et

      Radera
  10. Men nog måste väl tandis ha en garantitid på sitt arbete! Ja fy för fästingar, jag har klarat mig hittills i år peppar peppar. Jag har på mig strumpor, långärmat och långbyxor idag, åskan går i bankgrunden och jag tycker det är rätt skönt ändå efter den långa värmeböljan. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. återstår att se när tandläkaren kommer tillbaka ifrån sin semester. peppar, peppar, har inte haft en fästing hittills i år.

      Radera