söndag 25 juli 2021

En smakebit på søndag

Astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i veckans läsutmaning En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på smakebitar av det vi just läser. Utan spoilers, förstås.

"Två saker har jag velat här i livet: skriva långa dikter och få ett litet barn. I ingetdera har jag ännu lyckats. De flesta flickor tänker på sitt giftermål. I deras drömmar är den tillkommande oändligt skön, klok, vänlig, alltid ung och alltid rik. Jag visste att jag skulle gifta mig, men jag drömde aldrig om det. Någon skulle komma, någon som var tillräckligt ung och passande, och hade jag tur skulle jag älska honom. Det var en vetskap lika säker som att jag antingen skulle åldras eller dö ung. Andra kunde bry sin hjärna med sådant, men mig rörde det inte. Mitt huvud var annorstädes. Så snart jag förstod att diktning fanns var det där jag levde. Som liten Lotta satt jag gärna i köket med katten . jag trivdes där i eldskenet, där det fräste stekar på spett och puttrade soppor i grytor. Där doftade himmelskt, och där var alltid varmt."

Från sidan 23 i God natt Madame av Carina Burman. Fler smakebitar HÄR

24 kommentarer:

  1. köpte denna men inte hunnit läsa, tack för påminnelsen

    SvaraRadera
  2. Känner igen namnet, men har inte läst något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina Burman har skrivit mycket. hon är alltid rolig att läsa. intressant att lyssna på också

      Radera
  3. Läste Carina Burman för många år sedan, den här kände jag inte till.
    Tänker att det måste vara lite tråkigt att inte drömma och hoppas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God natt Madame här precis nyutkommen. det finns väl annat att drömma om än äktenskap

      Radera
  4. Den här utmaningen är ju perfekt för den som läser många böcker. Jag hinner tyvärr inte läsa så mycket mer, ska försöka få tid för böcker åter på hösten :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror inte att det är meningen att utmaningen ska kännas som en tävling. det går ju att ta smakebitar från samma bok eller böcker en tänker läsa eller just har läst.

      Radera
  5. Jeg trodde først boken hette God natt Madame Carina Burman :-D Men jeg fant ut etterhvert at det måtte være feil :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ursäkta mig. jag hade glömt "av". men författarnamnet syns ju väl på boken så det borde inte ge upphov till någon missuppfattning

      Radera
  6. Interessant. Måtte sjekke om historien er basert på en ekte person. Og det er den jo nesten :) Liker utdraget. Håper du får en god leseopplevelse :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo, det är en verklig person som är huvudperson. väninna till Bellman. Carina Burman kan sitt 1700 - tal så jag ser fram emot fin läsning

      Radera
  7. Märkligt nog har jag inte läst Burman, men varför inte börja med denna, den lät riktigt läsvärd! Inte för att jag diktar, men katten o värmen i köket...Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. intressant kvinna i en intressant tid. Carina Burman är pålitlig

      Radera
  8. Jag känner inte till boken, men det var en vacker, välskriven text i smakbiten. Tack för den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina Burman är en fin och mångsidig författare. historiskt kunnig också

      Radera
  9. Gillade verkligen Londonmysteriet Babylons gator av Burman, så vill definitivt läsa mer av författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar Carina Burman vad hon än skriver. läser gärna hennes understreckare och recensioner också

      Radera
  10. Har läst någon bok av författaren men minns inte vad. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon har skrivit mycket. av olika sorter

      Radera
  11. Har läst annat av författaren men inte denna. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Har sett den här då och då, den låter intressant.

    SvaraRadera