söndag 18 juli 2021

En smakebit på søndag v. 28 2021

"Henrik hade suttit med sitt glas och berättat historier. Svetten hade sipprat över pannan som den brukade när han hade glas och historier för sig. Han hade varit hut i världen, Henrik - där det hände något. När han berättade om den tiden, var det som om han glömde den skevklämda axeln han vanligen försökte dölja  under tröjan. De andra karlarna satt med skrivande ben och överkroppen tungt över bordet. Henrik satt alltid framåtlutad med den fördärvade axeln hängande, som var han en vingskjuten skarv. Det underliga och skrämmande med Henriks öve rkropp var ändå inte den fördärvade skuldran. Den vältrade sig väldigt under kläderna. Näven och armen var en enda buntav trotsiga muskler i rastlös rörelse. Men på vänstra sidan  hängde axrln och armen underutvecklade och passiva och var ett hån mot Henriks hela väsen."

Från sidan 13 i Huset med den blinda glasverandan av Herbjørg Wassmo

En smakebit på søndag är en läsutmaning som går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar av det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger  håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

27 kommentarer:

  1. Svar
    1. läste trilogin när den var ny. den tål omläsning

      Radera
  2. Den boken kände jag inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den ingår i en trilogi som först kom ut
      på 80 - talet

      Radera
  3. Inget jag känner till. Tack för smakebit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kom ut 1985 första gången. det finns två böcker till i serien

      Radera
  4. Tack så mycket för smakbiten. Blev allt lite sugen på att läsa boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det talades mycket om den när den kom ut 1985. tror att Historiska Media ger ut hela trilogin igen

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Den här läste jag för många år sedan. Så många att jag inte minns särskilt mycket, mer än jag läste flera böcker av Wassmo. På norska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huset med den blinda glasverandan läste jag när den kom ut på svenska 1985. jag minns inte mycket av den. ser fram emot att läsa om den. och de övriga två
      delarna också

      Radera
  6. Denne boken står på leselisten min. Jeg har lest en god del av Wassmo, men ikke de gamle bøkene. Jeg har dem i bokhyllen, så det er bare å finne tid til dem :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har också läst en del Wassmo. jag gillar henne. jag förmodar att Hudlös himmel och Det stumma rummet också kommer i ny utgåva

      Radera
  7. Denna läste jag 2000. Tyckte om den. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag minns att jag tyckte om den när den kom ut först. läste del två och tre också

      Radera
  8. Denne triologien leste jeg for ca 30 år siden og husker den fortsatt godt. En vond hitorie, men bra skrevet. Håper boken gir deg en fin leseopplevelse :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag vet att jag tyckte om trilogin när jag läste den på 80 - talet. tror säkert att jag gillar den nu också

      Radera
  9. Intressant beskrivning av honom. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, verkligen. tyvärr får en lite negativa vibbar

      Radera
  10. Läst Wassmo men länge sen och minns inte riktigt vad jag läste. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. läste också för länge sedan. kan vara dags att läsa om

      Radera
  11. Tack för smakbiten! Har inte lät något av författaren.

    SvaraRadera
  12. Jag har läst de två första i trologin. Kommer inte riktigt in i språket... Nåt som stör. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huset med den blinda glasverandan är först. inte alltid en gillar författarnas språk. men jag gillar Wassmos

      Radera
  13. Svar
    1. det är hon verkligen. hon går bra att läsa om till och med

      Radera
  14. Tack för smakbiten. Det var ett tidigare okänt författarnamn för mig.

    SvaraRadera