torsdag 15 juli 2021

Helgfrågan Sommar v. 28 2021


Mias bokhörna har samma frågor under sommarperioden. Det går att välja hur många och vilka en vill svara på.

1. Vad läser du nu? 

Jag läser envetet Samlade verk av Lydia Sandgren.

2. Har du något lästips?

The Book Woman of Troublesome Creek av Kim Michele Richardson. 

Den behandlar samma fenomen som Bergens stjärnor av Jojo Moyes, nämligen de ridande bibliotekarierna i Kentucky på 1930 - talet. Richardsons bok kom ut innan Moyes och Moyes anklagades för att ha lånat en del. Jag kommer att klicka hem den.

3. Har du något semestertips du vill dela med dig av? 

Tykarpsgrottan

Här började bönderna bryta kalk på 1700 - talet. "Kvar i Tykarpsgrottan finns idag en 20 000 m² underjordisk labyrint med salar, gångar och hundratals pelare. Här har man sedan 1920-talet hållit guidade visningar för allmänheten. Temperaturen i gruvan är +8 °c året runt. På vinterhalvåret är gruvan även sovkammare för ett flertal arter fladdermöss. Här övervintrar 8 av Sveriges 19 arter. De flyger ner i gruvan i oktober-november för att gå i dvala, och flyger ut i mars-april för att jaga insekter."

14 kommentarer:

  1. I den grottan skulle man vara nu och svalka av sig lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, faktiskt! 30 grader i skuggan för respekt med sig

      Radera
  2. Svar
    1. visserligen. men jag har varit i katakomberna i Rom

      Radera
    2. vi missade katakomberna i Rom, tittade på trädgårdar, Påvens

      Radera
    3. vi inspekterade Vatikanen. jag ick inte använda toaletterna där. mycket småsint

      Radera
  3. Samlade verk ska jag ta mig an någon gång….

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har gjort det nu och jag tänker slutföra den

      Radera
  4. Du har kämpat med Samlade verk att tag nu väl? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har väl börjat sisådär tre gånger och nu ska jag slutföra! basta!

      Radera
  5. Jag har nog valt bort Samlade verk faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi ska ha den i en läsecirkel annars hade jag nog skippat den

      Radera
  6. Tack för boktips och semestertips.

    SvaraRadera
  7. +8° låter behagligt en sån här varm sommar.

    SvaraRadera