onsdag 2 december 2020

Veckans kulturfråga v. 49 2020


enligt O

Vilken är din favorit bland böcker som utspelar sig under jul? Vilken julbok ser du mest fram emot att läsa i år?

Min favoritjulbok är:

Vinterns goda ting. Maten - Julen - Blommorna av Anna Bergenström och Fanny Bergenström. Mor och dotter - ett oslagbart par. De otroligt vackra bilderna är tagna av Nisse Peterson. Här finns allt en kan önska sig: En enkel jul; en grön jul; en traditionell jul. Sallader, drycker, godis. Recept på långjäst, danskt rågbröd, barley water, örtost, ingefärspäron och saffransmajonnäs.


Tätt följd av Lars Huldéns diktsamling Mellan jul och Ragnarök .


I jul ska jag  läsa Jeanette Winterson, Juldagar. Den är på till mig från Bokus. Och så ska jag läsa The Holiday av Jane Green

8 kommentarer:

  1. älskar julkokböcker, ofta så stämningsfulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna Bergenströms böcker är alla så fina

      Radera
  2. I Bergenströmskorna har vi en gemensam favvo, jag tog med den när det gällde helgfrågan för ett tag sen! http://klimakteriehaxan.blogspot.com/2020/11/julbocker.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, de är verkligen favoriter. en kan bläddra och läsa och fröjda sig åt både text och bilder

      Radera
  3. Bergenströms bok verkar fin! Tack också för tipset om Jane Greens bok. Den hade jag missat,

    SvaraRadera
    Svar
    1. alla Bergenström - böckerna är fina. The Holiday är faktiskt fin utanpå också. det framgår inte riktigt av bilden

      Radera